נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

30/11/2016 - תרבות הקניונים בישראל

       מפגש מועדון 30 בנובמבר, 2016. מרצה אורח: מר דודו שגיא  

                              על "תרבות הקניונים בישראל"

 

   הנשיא המכהן צבי יצחקי פתח את המפגש מס' 18 של מועדון רוטרי חיפה לשנת הרוטרי 2016/17. הוא ברך את המרצה האורח מר דודו שגיא, את האורחים והאורחות ואת כלל החברים הנוכחים.
 
‏  את פסוק השבוע הביא חברנו ר/צבי פורר בשמה של חברתנו ר/חביבה רוגר שנאלצה להעדר מהמפגש:      שבוע מטלטל עבר עלינו. בסערת הרגשות הגדולה עלו גם פסוקים וציטוטים. כשישבתי ביום חמישי בבוקר מול חלון ביתי וראיתי את ההר עולה בלהבות ענק, חשבתי בעצב על מילותיו של יורם טהר- לב:
     ‏ההר הירוק כל ימות השנה, אני עוד חולם ושואל
      ‏לנשום רוחותיך כבראשונה, לשכב בצלך כרמל.

‏מיד אחר כר פינו אותנו. יצאנו לכבישים אפופי עשו ולהבות. ואיר לא, עלו דבריו של אהוד מנור:
 "‏אין לי ארץ אחרת ‏גם אם אדמתי בוערת. רק מילה בעברית חודרת אל עורקיי, אל נשמתי בגוף כואב, בלב רעב ‏כאן הוא ביתי. "

‏בשבת חזרנו לבית. אצלי - לבית הר וס, שבו הדירה שלנו היא היחידה עם פגיעה מינימלית. 3 ‏דירות ב"טוטאל לוס" .מסביב - דירות של שכנים וחברים הרואים עיי חרבות במקום שבו היה בית. אבל האנשים - כולם שלמים, איש לא נפגע בגופו. ודווקא לנוכח ההרס הגדול, ראוי לברך על כר את ברכת הגומל - וזה פסוק השבוע הזה :
‏ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, הגומל לחייבים טובות, שגמלני כל טוב

לאחר ברכות הרעות שהובאו על ידי חברנו נג"ל/ שאול דיאנג'לי, בא תורה של הברכה הבינלאומית אותה הביא חברנו ר/לוטף כרכבי:- השבוע הלך לעולמו מנהיג קובה פידל קסטרו ששלט בקובה ביד רמה למעלה מארבעים שנה. מועדון הרוטרי הראשון שנוסד מחוץ לארה"ב באפריל 1916 היה מועדו הרוטרי בהאבנה קובה. זה גם היה המועדון הראשון שבו השפה במפגשים לא הייתה אנגלית. בין המייסדים היו אנשים נכבדים בעלה מעמד בכיר בקובה , המפורסם בהם היה ראמון ארגוילה בעל מפעל הסיגרים המפורסם "רומיאו וג'ולייט". ע פתיחת המועדון היו בו 222 חברים ותוך שנה מספרם עלה למאה חברים פעילים בתחומי בריאות וילדים. בחברי נפגשו  באולם הריף גארדן  של מלון פלאזה המפורסם שבעיר. ב1940 התקיים בעיר המפגש הבינלאומי של רוטרי העולמי, ואז כבר היו בקובה 48 מועדונים  ו 1800 חברים פעילים.

עם עלית פידל קסטרו לשלטון ו ב1959 ושינויי המשטר בקובה, לא הייתה מניעה מטעם השלטון להמשך פעילויות הרוטרי אך היא הלכה ודעכה לאחרונה עם העברת השלטון לידי אחיו של פידל והתחממות היחסים עם ארה"ב והמערב יש לסימנים לחידוש הפעילות של הרוטרי בקובה מחדש.
  השנה ציינו בקובה מאה שנה למועדו הרוטרי הראשון- אך ללא חברי מועדון שמנסה עתה להתאושש ולקום מחדש.

                           *   *   *   *    *

קבלת חבר חדש למועדון:-

  הנשיא המכהן צבי יצחקי קיבל בברכה את חברנו החדש ר/ליאור אטיאס.  הוא  העניק לו את סיכת החבר של המועדון ואת תיק חומר ההדרכה הנלווה שמקבל חבר חדש. ליאור אינו חדש לגמרי לתנועת הרוטרי, וכתושב נשר היה חבר לאחרונה כמעט כשנה חבר במועדון קישון שבאשכול חיפה, ומטעמים השמורים עמו החליט לעבור למועדוננו לאחר שהתרשם מביקוריו בו. הספונסר של הוא נג"מ/דני פסלר. ליאור הוא מהצעירים שבחבורתנו, בן 40, אב ל 3 ונשוי לשרית. יש לו תוא שני במנהל עסקים והוא עוסק ביעוץ אירגוני וכל הקשור  בהשבחה וקידום ביצועים במרכז למנהיגות משותפת להדרכת אנשי הסקטור הפרטי ואנשי חינוך. הוא עומד להתמנות ליו"ר "דור מנהיגות העתיד" של שילוב עלי עסקים צעירים עם ותיקים ביזמתה ש לשכת המסחר. לעידוד הקשר בין הוותיקים לצעירים שבעולם המשחר והעסקים.

                 *   *    *   *    *

   המרצה האורח מר דודו שגיא  הוא כיום  מנכ"ל הקריון בקרית ביאליק מקבוצת מליסרון, שגיא בוגר לימודי חוץ בשמאות מקרקעין מהטכניון נ, סא"ל במילואים, ניהל לפני ניהול קריון רננים  ברעננה את מרכז הקונגרסים בחיפה ו. שגיא, בן 67. שימש במהלך העשור כמנכ"ל בקבוצת קניוני עופר, בתחילה כמנכ"ל קניון רננים (בתקופה שהיה שייך לקניוני מליסרון) ובהמשך כמנכ"ל עופר הקריון בקרית ביאליק. קניון קסטרא בחיפה. כיהן בעבר כחבר מועצת העיר קרית ביאליק, כמנהל לשכת המסחר ועתה לאחר פרישה מנהל קריון חדש בקריות .

המרצה פתח בכך שהוא מכיר ומוכר לחלק גדול מהנוכחים שעבדו עמו בעבר ביחד בפרויקטים השונים אותם ניהל. הוא עצמו רוטריון חבר במועדון הרוטרי קישון שבאשכול חיפה. כמי שניהל קניונים רבים בחיפה ובערי אחרות הוא רואה את חשיבות הקניון ככוכב העיר המודרנית. כל תושב בעיר יש לו את הקניון המרכזי משלו. בכנוס האחרון של מנהלי הקניונים בארץ באילת בהשתתפות מנהלי קניונים מחו"ל, אמר יו"ר אגודת מנהל הקניונים בארה"ב שעוד הקארדו בירושלים היה למעשה הקניון הגדול הראשון בארץ. הקניון הוא מרכז מסחרי גדול  המאגד מספר רב של חנויות תחת קורת גג אחת והנהלה אחת. הבעלים משיגים את השטח, האישורים הדרושים ובונים רק את השלד ואילו השוכרים בונים למעשה את חנויותיהם ואת הקניון. מ"החור השחור" שהם מקבלים הם הופכים אותו למבנה מושלם ומותאם לטעמיהם. דמי הניהול שהשוכרים משלמים מכסים את השקעות התשתית, חשמל, מים וביוב ומיזוג אוויר. מנהל הקניון מנהל למעשה שתי חברות- חברת הבעלים  הדואגת לרווחים ואת חברת הניהול הלכה לעשה של הקניון. דמי השכירות הגבוהים אותם משלמים השוכרים בנויים כך שבלי הקניון רק מרוויחים. הם מבוססים או על תחשיב של אחוז מהרווחים של השוכרים או מתשלום דמי שכירות חודשיים קבועים. כשהפדיון של העסקים בקניון עולה גם דמי בשכירות עולים, וחלק מהכסף מנוצל להשבחת הקניונים. החוזה שנחתם עם השוכרים הוא הכי טוב לבעל העסקים ומאידך למנהל הקניון יש אפשרות לקנוס את בעל העסקים אם הוא לא פתח בזמן את עסקו או לא הרחיק את הזבל וכדומה. בחוזה יש סעיפים שלפיהם הנהלת הקניון לא תחדש אם החוזה אם בעל העסק לא יענוד בתנאים, ונעשית בקרה רציפה של הכנסות העסק על בסיס חודשי וברשתות הגדולות אפילו על בסיס יומי.

יש חשיבות עצומה למיקום של הקניון ולמיקום של העסק בתוכו.  חשוב מאד גם להיכנס למרקם החברתי ולהפוך את הקניון למרכז חברתי כתחליף למקום בילוי ולמתנ"ס. קיימת שיבה חזרה לאולמות קולנוע ולבתי הקפה שמסביבם, וכן ההופעות לנוער ופעילויות אחה"צ של מופעים ופעילויות בקניון. קיימת חשיבות גדולה להרכב התמהיל של הקניון מבחינת פיזור חנויות בתחומים שונים. בעולם הולך ומצטמצם חלקה של האופנה והביגוד בקניונים וחלקו של הבידור הולך ועולה. על מנת לסייע בשליטה ובבקרה קיימות מצלמות הסופרות ומתעדות את מספרי הקונים הנכנסים לקניון .כן קיים מעקב אחר הפדיון שמסייע להנהלת קניון להעריך אם העסק חי ואינו בסיכון., והאם הוא יצליח או לא ואולי ניתן לסייע לו זמנית להתאושש .

הקניונים לאן?- האינטרנט מהווה כיום את התחרות הגדולה ומהווה בעיה לוגיסטית גם לעסקים ולרשתות ע"י המשלוחים בדואר של הזמנות באינטרנט. הדבר גם מביא לכך שחלק מהחנויות מקדישות מקום ואמצעים לריכוז המשלוחים ומסירתם במסגרת חנויות הרשת. חוויות הקניה בקניון מתחילה כבר בחניון  שצריך להיות נגיש, צבעוני עם חניה זמינה. בתכנון  למסור כבר בכניסה כרטיס עם המיקום השמור למכונית המכנסת. בישראל יש כיום 3 רשתות קניוני מובילות- הגדולה היא עזריאלי שממשיכה לבנות בקצב, השנייה פלסרום שמרחיבה את הקניונים הקיימים והשלישית היא ביג שבנויה על מרכזי קניות פתוחים לכולן יש מחלקות מיוחדות שעוסקות בשיווק ובשיפור השירותים ללקוחת ולעסקים.

   הנשיא המכהן הודה למרצה על ההרצאה המאלפת והעניק לו תעודת הוקרה על ההרצאה ואת דגלון המועדון, ובהקשה על הפעמון המיתולוגי נסתיים המפגש.

----------------------------------------------------------

כתב וערך: ר/ד"ר יורם קנטר

צילם :מזכיר הכבוד ר/דורון מאוטנר

 

 

 
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet