נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

24/12/2008 - נר רביעי של חנוכה במועדון

המפגש ה 21 של המועדון התקיים הפעם כמפגש ערב, לכבוד החנוכה. החברים הופיעו למפגש בלווית בני/ות זוגם , המרצה האורח היה הפעם  ד"ר צבי הר-שפר, בנושא תרבות הזית והשמן, החברים הסבו באולם ליד שולחנות עגולים, ומיטב המטעמים החלביים של סלטים ופשטידות, דגים, מיני מאפה, פירות העונה וקינוחים .

הנשיא גד כהן פתח ובירך את המרצה האורח ואת האורחים הרבים. ברכה מיוחדת תוך הרמת כוסית יין אדום נשלחה לשאול דיאנג'לי ולמשה גן-צבי להולדת נכדותיהם, כן תרבנה. בצד השמחה מהול גם עצב בשל השתתפות המועדון באבלם של גזבר הכבוד גד אשד על מות אחיו, ושל מיקי קירשטיין על פטירתה של אימו. יהי זכרם ברוך.

פסוק השבוע הובא הפעם על ידי נ"ל כרמל הכהן. הוא סיפר היאך בן דודו שלמה גינוסר, (שהיה בנו של אחד העם), כיהן כשגריר הראשון של מדינת ישראל ברומא.  עד אותה תקופה היה מנהג שאין יהודים עוברים  מתחת לקשת שער טיטוס ברומא, עליה מופיע פיסול מגול של יהודים ההולכים בשבי, ונושאים בין השאר את מנורת שבעת הקנים שנשדדה מבית המקדש. הוא קיים טכס מתחת לשער טיטוס ומאז אין הוא פסול ליהודים למעבר. עם ההחלטה על קביעת סמל למדינה,  הוחלט לקבוע את מנורת שבעת הקנים של בית המקדש כסמלנו, וזאת בניגוד למנורת שמונת הקנים המסמלת את שמונת ימי נס החנוכה .

ברכות הרעות הובאו על ידי מיכה לחמן, ואילו הברכה הבינלאומית הובאה על ידי זאב מטר. הברכה הוקדשה למועדון רוטרי אתונה שביוון, אזור 2470, מועדון שנוסד ב 1928 ויש בו 115 חברים המועדון פעיל במתן מלגות לסטודנטים,  סיוע לאוכלוסיות מבוגרות וילדים נכים, וטיפוח פארקים לטובת הקהילה .

הדלקת נרות החנוכה-תחילה הודלקה חנוכייה מסורתית עם ארבעה נרות. בשיר תברכות התפילה המסורתיות על ידי נ"ל שאול דיאנג'לי, הברכות לוו על ידי האקורדיוניסט מאיר פרידמן, שלווה גם שירה בציבור של שירי החנוכה
בניצוחה של נ"ל דליה שיצר שארגנה הדלקת חנוכיית שמונת הקנים – כל קנה וכל נר על ידי חבר/ה של המועדון אשר בנוסף להדלקת הנר לתפארת המועדון ומדינת ישראל גם סיפר בכמה משפטים על אירוע בחייו שהיה קשור בהעלאת אור של חיים או תקווה  עלו  בזה אחר זה נושאי הנר, ראשון הנשיא גד כהן,  נשיאת האינרוויל מרים גלפמן , מרים שזיפי, נחום לדר, נ"ל אדי חי , זאב מטר, שלום וואנו, ויורם קנטר – כל מדליק וסיפורו המרגש, כל מדליק ותחומו עד להדלקת כל שמונת הנרות (בתוספת השמש) שהאירו את האולם בבוהקם, והביאו אור ללבבות  בסיפוריהם .

המרצה האורח ד"ר צבי הר שפר הוצג על ידי  משה גן-צבי: יליד חיפה יוני 1946 (מזל תאומים).נשוי +2, תושב רמת אשכול. לאחר סיום לימודי התיכון בישיבת נחלים, עשה תואר ראשון הגיאוגרפיה ספרות ולשון באוניברסיטת חיפה, ותואר שנו בלימודי עיר ואזור בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. את תואר הד"ר קיבל בארה"ב  בלימודי הסביבה. שירת בצה"ל בחיל התותחנים  לקח חלק בשלוש מערכות מלחמה. עסק ועוסק בחינוך והוראה, בחטיבות הביניים ובעל יסודי בישיבות יבנה בחיפה, פרחי אהרן בקרית שמואל ובמכללת שאנן.שימש כמנהל המרכז להשתלמויות מורים במכללת שאנן ובמדרשה העברית במונטריאול. משיך לאחר פרישתו לגמלאות בהרצאות ברחבי הארץ בנושאי גיאוגרפיה,יהדות מורשת ישראל וידיעת הארץ. כתב מספר רב של מאמרים בעיתונות אקולוגית ומורשת יהדות, וכן פרסם שני ספרים  - "מראות בראשית" ו"האקולוגיה במורשת ישראל ".

המרצה בחר להביא הקשרים במורשת ישראל שבין עצי הזית ושמן הזית לעם ישראל ותרבותו. עצי הזית העתיקים בארץ חלקם  מגיע לגיל מאות בשנים. גם כאשר הגזע נכרת, צומחים במהרה ענפים צעירים חדשים כהילה סביב הגזע הכרות. כלך גם עם ישראל – כאשר יענו אותו כן יירבה ויפרוץ .
עץ הזית הוא ירוק תמיד ואינו עומד בשלכת. העלים צד אחד ירוק והאחר אפור כסוף, כך שמדובר על עלים זורחים. גם באומנות משמש עץ הזית לדורותיו כנושא מרכזי לעבודות ציירים, ומאידך העץ עצמו משמש חומר גלם לחפצי אמנות  ובפרט של אסכולת בצלאל .
הצורות הרבות שניתן למצוא בהן את פרות הזית – הזיתים מביא לציון במדרש רבא: מה זית יש בן זיתים למאכל, זיתים במלח, זיתים לייבוש, זיתים מגולענים וכ' – כך ישראל יש בהם בעלי תורה, בעלי גמרא, בעלי מלאכה – גיוונים שונים ומשונים כמו תורות הזיתים המרובות.עץ הזית הוא בין העצים היחידים בארצנו שאינו ניתן להרכבה עם מיני אחרים  כמות שאין הוא מקבל הרכבה- כך גם עם ישראל אינו מתערב או מתבולל
לאחר שנוקפים את העצים עמוסי הזיתים במקל, ואוספים את הזיתים לבית הבד, לוחצים אותם על שבט אשר נאמר "טובל בשמן רגלו", וכמובן שהשמן מופיע בין שבעת המינים, הכוללים, דגן תירוש ויצהר. הדגן מסמל את החומריות, התירוש (יין ענבים) מסמל את  הסוד שבחיים "נכנס יין יצא סועד שהשמן יוצא – השמן הראשון הטהור  שמן הכתית או הבתולים – Virgin Oil   בכבישה קרה שהוא המשובח בשמנים .
השמן אינו מתערבב במים, כמו עם ישראל שאינו ניתן לערבוב בגויים. שמן הזית טוב לאכילה ולתיבול -  שמן "בריא" המכיל כ 80 אחוז חומצות שומן בלתי רוויות. שמן הזית טוב לרחצה, ובעמים רבים מורחים את הילוד בשמן זית – סגולה לאריכות ימים.  הוא יכול לשמש לרחצת  כל הגוף  -"סך גופו בשמן" . הוא טוב למזור ורפואה – "כשמן בעצמותיו". ההנחה העממית היא שאכילת זיתים גורמת לשכחה, אך תוספת כמה טיפות שמן זית זך מביאה לשימור ושיפור הזיכרון .
השמן נכלל גם בין שבעת המינים - בהם דגן תירוש ויצהרL
הדגן - מסמל את הגשמיות שבחיים ובתורה
התירוש (יין הענבים) מסמל את הסוד - נכנס יין יצא סוד
היצהר (השמן)  מסמל את תורת הנסתר והסודי ביותר כקבלה .
השמן משמש גם למאור כבמנורת השמן של המכבים בבית המקדש .

הודה למרצה נ"ל אדי חי , באומרו שהמרצה הר-שפר, שפך אור על עץ הזית והקשר בין עם ישראל לזית ולשמן, באמרי השפר שבהרצאתו, ומי ייתן והשמן יביא לעולם ולעם ישראל את אור השלום הנשיא גד כהן העניק למרצה ד"ר צבי הר-שפר ולמנגן האקורדיון  מר מאיר פרידמן, מנהל מכון חזנות בחיפה, את דגלי המועדון בתודה ולמזכרת נצח.

2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet