נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

31/10/2018 - הרצאת השופט סאלים ג׳ובראן

מפגש מספר 12

31.10.2018 הרצאת השופט סאלים ג׳ובראן - מפגש מספר 12

הנשיא בירך את האורח כבוד השופט ונגיד לשעבר סלים ג'ובראן ואת אורחי המועדון, וציין לטובה את הנוכחות הרבה של חברי מועדון ואורחים במפגש היום.
הנשיא שולח ברכות החלמה לצבי ענר ולזיגי שאול שנחבל ברגלו. כמו כן בירך הנשיא את הרצל הראל על הולדת שתי נכדות תאומות.

פסוק השבוע - צבי פורר
צבי פורר בחר את הפסוק "מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים". לזיקנה יש מעלות ויתרונות משלה כגון, יישוב הדעת והריסון. מאידך, יש מעלות ויתרונות גם לנעורים כגון מרץ וזריזות. כאן מספרת לנו התורה כי בשרה היו תמיד שני סוגי המעלות יחד. בהיותה בת 20 היתה מחוננת במעלותיה של בת 100 ובהיותה בת 100 עדיין היו לה מעלות של בת 20. באותה מידה יש במועדון שלנו חברים ותיקים עם רוח נעורים וחברים צעירים עם מעלות של הותיקים. כן ירבו ותיקים וצעירים.

אילן אור ברך את ברכות הרעות
ימי הולדת:
חנה צוריאל 3.11
ימי נישואין:
נאוה וינקי וילבך 1.11
קבלה למועדון:
אלחנן גרינברג  3.10.2007
יוכי פלר 3.11.1999

אילן אור חילק לחוגגים את הברכות בכתב ידו של נשיא המועדון.

במסגרת הפינה "משהו אחד שלא ידעת על" חניתה סיפרה לנו דברים שלא ידענו על אליהו ברכה:
אליהו נולד בשנת 1926 בעיר אלכסנדריה. אליהו הצטרף לתנועת החלוץ ועלה ארצה בשנת 1946 בגיל 20. היה בין עצורי "השבת השחורה" ב-29.6.46 שבה ערך השלטון הבריטי מבצע רחב נגד הישוב שכונה "מבצע אגאתה" בו נעצרו ונכלאו רבים מבין מנהיגי הועד הלאומי. אליהו היה ממקימי קיבוץ ברור חיל. בשנת 1948 גויס למוסד עליה ב' וב-1949 חזר למצרים תחת זהות בדויה של אזרח צרפתי. המשימה היתה העלאת יהודי מצרים לישראל וכינויו היה "מקסי".

אליהו יצר קשר עם יהודי המקום ועם חברות ספנות ותוך שנה הצליח להעלות ארצה כ-13,000 יהודים.  פעילותו הביאה גם לשחרור של אסירת ציון צעירה בשם דינה רוזנטל אותה נשא  לאחר מכן לאישה. ממצרים נשלחו אליהו ודינה לאלג'יריה והיו בין אלה שניהלו את המבצע החשאי להעלאת יהודי מרוקו. עם שובם ארצה ניהל אליהו את מעברת כפר סבא ואחר כך פתח בקריירה שנמשכה כיובל שנים כמנהל בחברות ספנות תחילה בחברת "צים" ואחר כך בחברת אל ים.

בשנת 1971 הצטרף אליהו למועדון ותרם רבות כנשיא המועדון ולאחר מכן כנגיד האזור. בזכות כל זה ועוד הוענק ב-2001 לאליהו אות יקיר העיר חיפה. דינה, אשתו של אליהו היתה נשיאת האופן הפנימי ונבחרה גם כן ליקירת העיר חיפה בשנת 2008.  דינה ז"ל נפטרה ב-2013. אליהו, אב לאברהם וגליה וסב לחמישה נכדים. אליהו כתב ספר על תקופות פעילותו בשם "גלי חיי". מומלץ לקרוא.


את הברכה הבינלאומית מסר קובי גופר
הפעם ברכנו את המועדון בעיר ניוקאסל שהיא עיר תאומה לחיפה ונמצאת על גדתו הצפונית של נהר הטיין בצפון מזרח אנגליה. העיר נוסדה בזמן הכיבוש הרומי ולתושביה כינוי חיבה "גורדים" בשל המבטא הייחודי שלהם. המועדון הוקם בשנת 1915 וכיום יש בו מעל 100 חברים. חברי המועדון נפגשים בימי שישי במלון ניו קנט הוטל. המועדון תומך כספית בבית חולים לילדים במערב רואנדה ובחקר הסרטן באוניברסיטה המקומית.

הודעות המזכירה שלומית
7.11 מתכנסת הועדה לבטיחות בדרכים
ב-11.11 מתכנסת ועדת ארועים
ב-5.11 מתכנסת ועדת ערב הגאלה
במשך חודש נובמבר יפגשו החברים בקבוצות במסגרת מבצע "יוצאים יחד".

הציג את המרצה יורם נאומן:
כבוד השופט ונגיד לשעבר סלים ג'וברן הוא נוצרי מארוני יליד חיפה. את בית הספר התיכון סיים בעיר עכו וב-1968 סיים את לימודיו באוניברסיטה העברית בירושלים.
השופט סלים ג'וברן עבד כשופט בית המשפט בחיפה ובשנת 2003 מונה לשופט בבית המשפט העליון בירושלים. לשופט סלים ג'וברן 4 ילדים, שלושה מהם עובדים כעורכי דין.
בשנת 2018 קיבל השופט סלים ג'וברן את אות כבוד יקיר העיר חיפה.

הרצאה:
השופט סלים ג'וברן פתח את ההרצאה באומרו שיש לו חברים רבים במועדון וציין במיוחד את אליהו ברכה "שלימד אותו להיות נגיד".
את הרצאתו חילק השופט סלים ג'וברן לשני חלקים: חצי הכוס המלאה וחצי הכוס הריקה. לדעתו המדינה כשלה ביחסה למיעוט הערבי, אבל מאידך יש גם הישגים.
למשל התקצוב הגבוה שניתן לאוכלוסייה הערבית. לדבריו בית המשפט העליון בארץ הוא מהעסוקים בעולם. בית המשפט מטפל ב-15,000 תיקים בשנה. כל אזרח בארץ רשאי לפנות ישירות לבית המשפט ולהגיש בג"צ. הדבר נותן הרגשה טובה לאזרח שמישהו קשוב לסיבלו.
מאידך אין לנו חוקה אלא 15 חוקי יסוד ועוד שניים (זכויות האדם וזכויות חברתיות שעדיין לא נחקקו). ב-1982 נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחרותו. שוויון וחופש  הביטוי כלולים בחוק כבוד האדם.השופטים לא נבחרים אלא ממונים אבל בית המשפט רשאי להתערב ברשות המבצעת (הכנסת), דבר שגורם למתח בין הרשויות. תפקידו של בית המשפט לשמור על האזרח ולכן חברי כנסת מכנים אותו כ"דיקטטורה", אך למעשה בית המשפט מגן על הדמוקרטיה.
הכנסת יזמה חוק עוקף בג"ץ וקראה לו פסקת ההתגברות. כך בעצם יכולה הכנסת לחוקק חוקים חדשים ברוב של 61 חברי כנסת.
חוק אחר הוא חוק היועצים המשפטיים. הממשלה רוצה שהשר ימנה את היועץ ללא ועדת איתור. השופט סלים ג'וברן מתנגד לחוק הנאמנות בתרבות כי הוא לא רצוי למדינה. גם חוק הלאום גורם לשופט סלים ג'וברן להרגיש לא טוב. החוק גורם לאזרח ערבי להרגיש שהוא אזרח סוג ב'. אין צורך בחוק מאחר ומגילת העצמאות אומרת שכל האזרחים שווים. הוא גם ציין את הפגיעה בשפה הערבית שאינה שפה רשמית במציאות הישראלית בהווה.
לגבי מערכת החינוך טוען השופט שהחינוך במגזר הערבי לקוי פרט לערבים נוצרים שהוריהם מממנים בתי ספר פרטיים. לדבריו אין מספיק מקומות עבודה לערבים ואקדמאים רבים במגזר מובטלים.
חצי הכוס המלאה:
בנושא ההשכלה יש שיפור עצום. בין המשכילים הערבים ישנם הרבה רופאים, רוקחים ורבים לומדים בטכניון ובאוניברסיטת חיפה כשחצי מהנרשמים הן נשים.
בנושא של יחסים  בין יהודים וערבים אומר השופט סלים ג'וברןשנועדנו לחיות יחד. צריך לדבר על דו קיום, לנהל דיאלוג ולהכיר את החברה הערבית מקרוב.

מיכה מרקוביץ' הודה למרצה והנשיא הגיש לו את מגן הרוטרי.
בתום ההרצאה ננעלה הישיבה.

כתבה: שולה קנטר
צילם: יורם נאומן
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet