נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

30/01/2019 - פרופ' אמציה ברעם - אקטואליה במזרח התיכון

מפגש מספר 23

30.1.19 אמציה ברעם - אקטואליה במזרח התיכון - מפגש שבועי מספר 23

הנשיא פתח את הישיבה בברכה לאורח – פרופסור אמציה ברעם, ובברכת מזל טוב לחבר המועדון נ"ל נחום לדר לרגל נישואי בתו. כמו כן, הודה הנשיא לכל החברים ששלחו תנחומים למשפחה בעקבות פטירת חמו.

פסוק השבוע - צבי פורר
צבי הגיש את פסוקו של יום אשר נלקח מדבריו של הרב מנחם מנדל מקוצק.
"כשם שאתה יכול לסבול שהפרצוף של חברך אינו דומה לשלך – כך תסבול שהדעות שלו אינן דומות לשלך".  ואמרה נוספת – "בני אדם רגילים להתבונן בשמיים ולתהות מה מתרחש שם.  עדיף שיתבוננו בליבם לראות מה  מתרחש שם".

ברכות רעות ע"י הרצל הראל
דב מעיין הגיע לגבורות  - מזל טוב מכולנו. לאור הארוע המשמח העניק הנשיא לדב את מגן הנשיא.
ימי הולדת
מאוטנר דורון 30.1
אסיף שלמה 2.2
אילן אור 23.1
ימי נישואין
זלץ ברוך  ואמירה 27.1.72
קבלה למועדון
יואל גלעד 31.1.90
רוטר אביבה 5.2.2003

כל החוגגים קיבלו ברכה אישית כתובה ע"י נשיא המועדון. 

ברכה בינלאומית
שנגן – עיר תאומה לחיפה. משמעות השם היא "תעלות עמוקות". העיר נמצאת על גבול האזור המנהלי של הונג קונג ונהנית מהשקעות זרות רבות. נחשבת לאחד ממרכזי ההיי טק הגדולים  בעולם. מספר תושביה נאמד  בכ-12 מיליון נפש והיא אחת מערי הנמל העמוסות ביותר בסין. העיר סובלת ממחסור במים והפתרון יהיה כנראה התפלת מים.  
המועדון הוקם ב-1981 ומונה כ-80 חברים.  נשיא המועדון הוא דניס רן. חברי המועדון נפגשים בימי חמישי במרכז המסחרי של העיר.מפעילויות המועדון:  לימודי אנגלית לתלמידים בכיתות היסוד על ידי מתנדבים מהמועדון.

"דבר אחד שלא ידעתם על" - נפתלי ויטמן
צבי פורר סיפר לנו על החבר נפתלי ויטמן. נפתלי נולד בירושלים.  בתום שירותו הצבאי נסע לארה"ב שם ניהל בי"ס יהודי בפנסילבניה.  עם שובו ריכז את להקת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית ולאחר התמחות קיבל רישיון לעריכת דין.  בשנות השמונים וראשית התשעים כיהן כמנכ"ל אוניברסיטת חיפה והיה יו"ר קרן הכט שפעולתה העיקרית היתה הקמת מוזיאון הכט באוניברסיטה העברית. נפתלי פעל באופן הדוק עם ד"ר ראובן הכט שהיה חבר המועדון.נפתלי שימש כנציג המועצה להשכלה  גבוהה  של אונסקו וייצג את המועצה בכנסים הבינלאומיים בחו"ל.
מאז פרישתו לגמלאות מתנדב נפתלי במסגרת המועדון באולפן לעולים חדשים וכן פעיל במוסדות להשכלה גבוהה. נפתלי נשוי ליעל, אב לשני בנים וסב לחמישה נכדים.

לרגל יום השואה הבינלאומי שיתף אותנו זאב מטר על מסעותיולפולין, מקום אליו הוא נוסע כל שנה ומחפש את בית אימו ואביו. מחפש ולא  מוצא שריד מבני משפחתו. הכל נטוש, עזוב וחרב. בכל פעם החזרה לארץ מלווה בצער עמוק וכאב.

הודעות הנשיא
1. המועדון חגג סדר ט"ו בשבט מאוד מרגש בהשתתפות חיילים בודדים. מודה לכל מי שתרם וסייע להצלחת האירוע.
2. חברי המועדון קיימו נטיעות עם עולים חדשים. תודה לאריה ברגמן על פעילותו הברוכה.
3. המועדון קיים ערב חשיפה במסעדת ה-Black לחברים חדשים שמעוניינים להצטרף למועדון. מודה לכל מי שלקח חלק.
הנשיא הדגיש את חשיבות המעורבות של החברים בפעילויות המועדון, וציין שוב כי רבות מפעילויות המועדון נעשות מחוץ למפגשי המועדון בימי רביעי.

הודעות המזכירה
1. ברכות החלמה לנ"ל גידי ינאי ולנג"ל אליהו ברכה.
2. ערבי פיירסייד יתקיימו במהלך חודש פברואר 2019.
3. הנואם הצעיר – במפגש בשבוע הבא.
4. ב-17.3  יתקיים אירוע גאלה חגיגי בירושלים.
5. ב-27.3 יתקיים ביקור במקומות העבודה של החברים.  מרכזאת היום - רפי דנטס.

יורם נאומן הציג את המרצה פרופסור אמציה ברעם
פרופסור אמציה ברעם נולד ב-1938 ושימש כראש המחקר לחקר עיראק באוניברסיטת חיפה. כתב מספר ספרים בנושא. היום נושא ההרצאה יהיה המצב במזרח התיכון, המדיניות וכל האקטואליה המתרחשת היום באזור.

הרצאה - אמציה ברעם
המרצה סיפר שחזר מביקור אצל הסולטן של עומאן. הביקור היה מעלף ומעניין היות ומשנת 2,000 לא ביקרו ישראלים בעומאן. הסולטן שולט משנת 1970 ולאחרונה חלה בסרטן. הדבר מדאיג מאוד היות ואין לו יורשים. הוא היום בן 62 וכולם מודאגים מה יהיה בעתיד. הסולטן אהוד על כולם והמדינה נהנית  מפריחה ושקט פוליטי. אך המדינה ניצבת לפתחו של הר געש – 4 מיליון אזרחים ומילון עובדים זרים, 8 דתות שונות והמתח גובר.
הסולטן מנסה לתמרן בין רוסיה לארה"ב. הוא הזמין את ראש הממשלה נתניהו כדי להתקרב לארה"ב. שר החוץ  של עומאן מכיר במדינת ישראל אך דורש שבמקביל אנחנו נכיר בעם הפלשתיני. כמו כן, חושש הסולטן מעימות איראני-אמריקאי.
בנוסף קיימת הבעיה הסורית. הנציג של רוסיה בסוריה הגיע לישראל ושר החוץ הרוסי יצא לטהרן.  הרוסים שומרים על הנשיא בשאר אסאד שיקיים את ההסכמים שאומרים ש-40 עד 60 ק"מ מהגבול עם ישראל לא יהיה צבא סורי.  נשיא רוסיה פוטין רוצה לחזור לים התיכון דרך הנמלים בסוריה, ואינו רוצה השפעה איראנית על סוריה. 
באותה עת האמריקאים יוצאים מהאזור.  כרגע יש כ-2,000 חיילים אמריקאים בסוריה והכורדים משתפים פעולה איתם. את הטריטוריה הכורדית חומד נשיא תורכיה ארדואן שרוצה מזה זמן לחצות את נהר הפרת.
עם כל המתח והסכסוכים באזור ממליץ פרופסור אמציה ברעםשרצוי מאוד שכוח אמריקאי יישאר באזור ויבטיח את השקט.

טובה גילת הודתה למרצה פרופסור אמציה ברעם על הרצאתו המעניינת והנשיא שחר שבו העניק לו את מגן הרוטרי.
לאחר ההרצאה נעל הנשיא את הישיבה.

צילם יורם נאומן
כתבה, סיכמה וערכה שולה קנטר
שבת שלום לכולם!
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet