נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

25/07/2018 - עו״ד יורם שפטל. הדיקטטורה של בגץ

מפגש מספר 4

25.7.18 עו״ד יורם שפטל. הדיקטטורה של בגץ - פגישה שבועית מספר 4

אל מול נוכחות מרשימה ביותר של חברי מועדון ואורחים רבים, פתח הנשיא שחר את המפגש ובירך את המרצה האורח עורך הדין יורם שפטל. כמו כן בירך את האורחים הרבים שהצטרפו למפגש של המועדון.

את פסוק השבוע קרא צבי ענר:
לקראת ט"ו באב החל השבוע, מאת חיים נחמן ביאליק:
" יֵשׁ אֶבֶן טוֹבָה עִמִּי –   אַ הֲ בָ ה   שְׁמָהּ,
קוּם וּזְכֵה בָהּ, לְךָ אֶתְּנֶנָּה;
שִׂימֶנָּה נָא בְּרֹאשׁ כָּל-אַבְנֵי חֵן
וּבְנִזְרְךָ תְּהִי הָרֹאשָׁה. "

ברכות רעות: נתן- אדי חי - לגבי התאריכים 25/7-31/7
ימי הולדת:
רינת רזניק ב-28/7
יגר עירית ב-30/7
קבלה למועדון:
אלכס פלקוביץ ב- 26/7/2017
כרמל הכהן ב- 28/7/1976

ברכות אישיות מנשיא המועדון חולקו לחוגגים.

ברכה בין לאומית מספר 3:
נכתבה ע"י גידי ינאי ותורגמה לעברית ע"י קובי גופר:

חברים יקרים,
היינו המומים לשמוע כי כל כך הרבה אנשים איבדו את חייהם בגלל השריפה הגדולה ביוון, לא הרחק מאתונה. זה לא ייאמן שהמשבר היה כל כך עצום ודרמטי.
הבנו מהתקשורת שממשלת ישראל מציעה תמיכה ועזרה, אבל בינתיים, נראה שהכוחות המקומיים כבר משתלטים על האש.
חברי מועדון רוטרי חיפה משתתפים בצערכם העמוק על האבדות בנפש וההרס הנוראי שהשרפות גרמו. ברצוננו לאחת לאלה שנפצעו התאוששות מהירה ואנו שולחים את תנחומינו על אובדן האנשים בטרגדיה הזו. אתם כל הזמן נמצאים מחשבותינו ובתפילותינו. אבקש לחלוק תפילינו ואת האמפתיה עם החברים במועדון ועם משפחותיכם.
חברים, אנו מציעים כל תמיכה או עזרה במידת הצורך.
נרים כוסית למועדון רוטרי אתונה.

פינה חדשה שאנחנו פותחים במפגש זה שמה "משהו טוב אחד שלא ידעתם על..."
הפעם תוקדש הפינה לנ/ל- יואל גלעד. יליד 1949. אבא של יואל עבד בחברת "צים" ונשלח לנהל סניפים בחו"ל. יואל גדל מגיל 11 עד 18 שנתיים בבלגיה וחמש שנים בשיקגו ארה"ב. ב-1967 התגייס יואל לצה"ל עבר מבדקי טייס. נפסל זמנית ועבר לשריון כטנקיסט. היה על גדות תעלת סואץ בתקופת מלחמת ההתשה. בשנת 1968 זומן לבחינות חוזרות בחיל האוויר שובץ לקורס מספר 61 סיים את הקורס בהצלחה במרץ 1970.
יואל טס על "סקייהוק" והמשיך לטייסת תובלה כבדה. הוא הטיס מטוסי "דקוטה", "סטרטוקרוזר",  "הרקולס" ו"בואינג  707". היה סגן מפקד טייסת וב-1975 השתחרר מצה"ל. בשנת 1974 בטייסת הובלת צוות אוויר ביום חם מאוד במטוס "דקוטה" לקראת נחיתה בתל נוף קרתה תקלה במנוע שמאל ויואל נאלץ להמשיך לנחיתה רק עם מנוע אחד. שלוש דקות לאחר מכן גם המנוע השני הפסיק לעבוד ויואל נאלץ להמשיך לנחיתה כמו "דאון" ללא מנועים כאשר על המטוס 32 טייסים. ברגע האחרון שינה יואל את מסלול הטיסה לכיוון "חצור" והצליח להנחית את המטוס ללא מנועים. כולם יצאו בשלום רק מאוד מבוהלים. קור רוח, מקצוענות ונחישות רבה של יואל הביעו את הסיפור לגמר טוב מאוד. יואל נשואי לאורנה ביתו של מנחם חכים ולהם שלושה ילדים ושישה נכדים.
פעיל: 10 שנים בשולחן עגול, 28 שנים ברוטרי, היה נשיא בשנת 2003-2004, עשר שנים דירקטור במתנ"ס רמות וחמש שנים מתנדב בצהלה.

שלומית המזכירה הקריאה הודעות:
1. ערב בין מועדוני יערך ב-3/8/2018 בשעה 19:30 בהיכל התרבות בנשר המרצה מייקל אורן לשעבר שגריר ישראל בארה"ב.
2. ועידה בינלאומית של רוטרי תערך בהמבורג תערך ב-1/6/2019.
3. 1/8/2018 אסיפה שנתית במועדון לאישור התקציב.
4. קבלת שבת תערך ביום שישי 3/8/2018 בשעה 16:00 במכללת תלתן, החברים מוזמנים.
 
אריה ברגמן הציג את המרצה:
עורך דין יורם שפטל למד באוניברסיטה העברית בירושלים. כעורך דין צעיר קנה את שמו כשאר יצג את המאפיונר מאיר לנסקי. בשנת 1987 שימש כסנגורו של ג'ון דמניוק שכונה "איוון האיום" שהואשם בפשעי מלחמה במחנה טרבלינקה וברצח מאות אלפי יהודים, בית משפט המחוזי הרשיע את דמניוק וגדר עליו עונש מוות.
עו"ד שפטל ערער לבג"ץ ובשנת 1993 זוכה דמניוק מחמת הספק.
עו"ד שפטל הותקף ע"י יוצא שואה שהתיז עליו חומצה שממנה נפגע חמורות. שפטל ביסס מעמדו כעו"ד פלילי ויצג גלריה מכובדת כגון: מאיר אברג'יל, חגאי עמיר אחיו של רוצח רבין וכמו כן יצג חלקית את משה קצב בערעור בגין אונס. וכידוע לכולנו לאחרונה את אלאור עזריה. יצג אלפי ניצולי שואה מברית המועצות כנגד ועדת התביעות. פסק הדין קבע כי הניצולים יפוצו ב-30 מיליון ₪ וממשלת גרמניה החלה לפצות בנוסף 20 אלף ניצולים. שפטל ידוע בדעותיו הימניות ובסגנונו החריף כנגד השמאל בישראל.
שפטל מגדיר עצמו כאתיאיסט אבל מרבה להשתמש במונחים דתיים ומקיים מצוות. לשפטל תכנית רדיו הדומה בסגנונה לזהבי עצבני וכמובן היו התנגשויות ביניהם אשר הגיעו לבית המשפט בהם זכה שפטל לפיצוי כספי.  

הרצאה:
עו"ד שפטל החל את ההרצאה באומרו שבשנת 1977 כשחל המהפך השלטוני בישראל והליכוד זכה בבחירות סולקה הקבוצה של דגל אדום ופנקס אדום והמדינה פסקה להיות חד מפלגתית. הדמוקרטיה המובילה והיחידה במזרח התיכון היא ישראל אבל הכל לכאורה. לדבריו מאמצע שנות ה-90 אנו חיים במשטר ייחודי  "משטר הדיקטטורה של בג"ץ". בית המשפט הפך לפוסק עליון בנושאים פוליטיים. בנושאים אלה אמורה לפסוק הממשלה אבל בעורמה פוליטית לקח בית המשפט העליון את הכוח אליו. בדמוקרטיה בריאה יש שלוש רשויות- הרשות המחוקקת שזוהי הכנסת הרשות המבצעת שזוהי הממשלה והרשות השופטת שהם בתי המשפט.   הרשות המחוקקת והרשות המבצעת נבחרות ישירות ע"י הציבור. חברי הכנסת נבחרים בבחירות חופשיות והאדם שזוכה לאמון הכנסת מתמנה לראש ממשלה. בצרפת ובארה"ב יש בחירות ראשיות לנשיאות. הרשות השופטת לא נבחרת ע"י העם ולכן היא החלשה מבין כל הרשויות. בדמוקרטיה הציבור הוא הריבון והוא מרסן את הרשות השיפוטית. נושאים פוליטיים אינם ראויים להתברר בבתי משפט אלארק ברשות המחוקקת והמבצעת. שם נמצאת הדמוקרטיה. בשנת ה-80 שינה השופט העליון ברק את העיקרון הנ"ל והכניס את העיקרון שכל פעולה פוליטית או מדינית היא גם שאלה משפטית. לדבריו "הכל שפיט והוא יפסוק בכל עניין פוליטי". בג"ץ חטף לעצמו סמכות להכריע בעניינים פוליטיים.  הוא הדגיש את נושא הסבירות וטען שכל מעשה של השלטון שלא נראה סביר לשניים מתוך שלושה שופטים יפסל על ידם. זו חריגה קשה מסמכות בתי המשפט ודברי המרצה נוצר מבנה מושלם של דיקטטורת בג"ץ באומרו שהסבירות היא למעשה עורמה כי מי קובע מה היה הציבור מחליט כסביר או לא מי קובע?. יש כן אקרובטיקה משפטית כי בעצם בית המשפט העליון קובע מה האדם הסביר היה קובע. כמו כן טוען המרצה שבית המשפט העליון בהחלטותיו פונה אל "הציבור הנאור" אבל בעצם הציבור הלא נאור הם הרוב. אז מי מחליט מי נאור ומי לא? ההחלטות של בית המשפט העליון בעצם חזקות יותר מחוק רגיל. ברק לא נתן דין וחשבון לאף אחד הוא נבחר ע"י שמונה אנשים ובעצם איננו נבחר ציבור. בית המשפט לא פוליטי, אך הוא גוף פוליטי הפועל בשדה המשפט. השופטת גביזון בקרה קשות את הדיקטטורה של בג"ץ באומרה שבית המשפט הופך לבית שופטים. והשופט לנדאו ציין שבית המשפט חייב לנהוג התאפקות אחרת האמון של הציבור בבית המשפט העליון ילך וירד. היום בית המשפט העליון עוסק בפוליטיקה. איננו פופולרי ובקושי רבע מהציבור מביע בו אמון. לדבריו של המרצה הדיקטטורה של בית המשפט העליון עומדת ליפול.

שלומו אסיף מודה למרצה הם היו יחד באילת השחר לפני חמישים שנה ומאז נשארו ידידים.

הנשיא שחר שבו נעל את הישיבה והודה למרצה וכן לקהל הגדול שהיה במפגש זה.


www.facebook.com/10000/posts/2090477387690523/
תגובות הוכנסו על ידי גולשים לפייס בוק
ראן תגובת משה גן צבי לכל המקטרגים:
אני דוחה את המתקפה והנסיון של המגיבים למינהם להשליט "דיקטטורה של דיעות".
עו"ד שפטל נשא הרצאה מובנית ורהוטה, לא מתלהמת ומובנית שריתקה את השומעים וגם את אלה שלא הסכימו לעמדתו.
לא אתפלא באם המבקרים של הרצאה זו שייכים לזרם פוליטי הנושא בגאון סיסמאות על "זכויות הפרט", "חופש הדיבור", "שלום" וכיוצ"ב אבל ילחם בחורמה לסתום פיות של בעלי עמדה המנוגדת לו.
חברי מועדון רוטרי חיפה פתוחים לשמוע דעות ולגלות מעורבות אינטלקטואלית בנושאים שונים הנמצאים בסדר היום של החברה הישראלית.
משה גן צבי


כתבה וערכה: שולמית קנטר.
צילם: יורם נאומן
הדפיסה: רוני לבנשטיין.
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet