נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

24/10/2018 - רני כץ על הבונים החופשיים וקבלת חברה חדשה

מפגש מספר 11

24.10.18 רני כץ על הבונים החופשיים

הנשיא פתח את המפגש ובירך את המרצה האורח מר רני כץ. כמו כן, ברך הנשיא את החברות החדשות במועדון - עדנה שקד ואורלי קלמנוביץ.

ברכה  שבועית ניתנה על ידי צבי פורר.
לדבריו האדם הראשון, שאין לשער את גדולתו, בכל זאת גידל בביתו את קין, הרוצח הראשון.  לעומתו תרח, שהיה עובד עבודה זרה, גידל בביתו את אברם, מקים האומה ומייסד האמונה באל אחד.  איך זה יתכן ?.  בביתו של האדם הראשון פנו אל החומרנות, אל התאווה ואל פרי העץ האסור. זה היה בית שלא מודים בו באמת. כשילד גדל באווירה כזו זו התוצאה.  לעומת זאת, תרח כל חייו היה בחיפוש אחרי האמת גם אם עדיין לא מוצאים אותה. מהבית הזה יצא אברם. חשוב להראות לצעירים כמה חשובה האמת והעיקר הדרך אליה.

ברכה בינלאומית ניתנה על ידי קובי גופר.
הפעם נשלחה הברכה למועדון בעיר מרסיי שהיא עיר תאומה לעיר חיפה והשניה בגודלה אחרי פריז. נמל מרסיי הוא הגדול שבנמלי הים התיכון. מועדון סן ז'אן הוקם ב-1967 וכיום יש בו 80 חברים. החברים נפגשים בימי שני במלון הילטון בעיר. פעילויות המלון כוללות עזרה לעיוורים, מלגות לימוד לסטודנטים, סיוע במחקר למחלות מוח ועוד.  

"דבר אחד שלא ידעתם על"
החברה נאווה סיפרה לנו דברים שלא ידענו על החבר כרמל הכהן.כרמל התחיל את דרכו במפעל של ייצוא פרי הדר בתקופת המנדט. אחרי מלחמת העצמאות החליט לעלות לים ונהיה קצין. לאחר 5 שנים נסע לארצות הברית שם הכיר את דניס אשתו ולהם 2 ילדים. כרמל עבד בוושינגטון וניו יורק ובשובו ארצה התמנה למנהל המסחרי של צים בארץ.  כרמל היה הילד היהודי הראשון שנולד על הכרמל.  שני הסבים של כרמל היו צירים בקונגרס הציוני הראשון בבאזל.  גם דודו, שמואל פבזנר היה ציר בקונגרס.. דודתו חנה התחתנה עם ארתור רופין ורחובות רבים בארץ קרויים על שמו.

קבלת חברה חדשה למועדון
נחום לדר הציג בפנינו את אורלי קלמנוביץ חברה חדשה במועדון. אורלי גדלה בקרית מלאכי. בצבא שירתה כקצינת שלישות בדרגת סגן. אורלי בעלת תואר ראשון בכלכלה. כיום מנהלת מרחב צפון של בנק לאומי, נשואה לבני ולהם 3 ילדים. הנשיא העניק לאורלי את סיכת הרוטרי.  

הודעות הנשיא
  • הנשיא הציג את משה בכר מנהלו החדש של בית מילר. הקורס הראשון המיועד לחברי המועדון יהיה קורס למחשבים.
  • הנשיא סיפר על המשלחת שחזרה מגרמניה. הביקור היה מאוד מוצלח בעיקר הסיור בעיר בעקבות סגנון הבאוהאוז. ביקור גומלין יערך בדצמבר.
  • בנושא ערב גאלה התבקשנו כולנו להירתם למכירת כרטיסים. יוסי דקל מרכז את חלוקת הכרטיסים.
הודעות המזכירה
ב-31 באוקטובר 2018 תתקיים ישיבה בנושא מלגות.
ב-28 באוקטובר 2018 יתקיים אירוע  אשכולי עם דגש על אחווה ורעות.
ב-07 בנובמבר 2018 תתקיים ועדת  בטיחות בדרכים.
ב-11 בנובמבר 2018 תתקיים ועדת אירועים.
בחודש נובמבר נקיים סדרת מפגשים בבתי קפה במיזם "יוצאים ביחד".
בסוף נובמבר נצא לטיול לבאר שבע.

הרצאה
אריה ברגמן הציג את המרצה רני כץ.  נושא ההרצאה היה תנועת הבונים החופשיים בארץ ובעולם. אריה הכיר את המרצה  כאשר היו יחד בתנועת הבונים החופשיים. רני כץ חבר בתנועת הבונים החופשיים 44 שנה.  הוא שותף בתחנת דלק בצ'ק פוסט.

תנועת הבונים החופשיים הוא ארגון בינלאומי המושתת על עובדות ומיתוסים. יש חלק אמיתי וחלק אגדה. במשך ההיסטוריה רבים מהמנהיגים וההוגים השתייכו למסדר החל בסוקרטס וכלה בסופר דן בראון שחלק ניכר מספריו עוסקים במיסטיקה. הכנסייה ורבים מהמשטרים הדיקטטוריים רדפו את תנועת הבונים החופשיים כי ראו בהם סכנה לשלטון.  מאין השם  בונים חופשיים ? התנועה החלה באנגליה במאה ה-16. הסביבה היתה בעיקר כפרית, צמיתים עבדו אצל הוסלים שהיו בעלי האדמות. הבנאים היו שכירי יום חופשיים. עם סיום  הבניה היו עוברים לאזור הבא. במשך הזמן נוצרו ביניהם קודים ומנהגים. הראשון והחשוב ביותר הצריך מחויבות למשפחה ולחברים. עם הזמן הפכו חלק  מהם למומחים ונקראו  מסטרס.  בשנת 1666 חל שינוי. השריפה הגדולה בלונדון שרפה את בתי העץ והוחלט לבנות מחדש באבן.  הבנאים עברו לעיר. במקביל התפתחה באירופה תנועת ההשכלה שדגלה בשוויון בין בני האדם וברעיון שהמדינה קיימת כדי להגן על האזרח. המסטרים ידעו לכתוב וכך נכנסווהשתתפו בגופים ציבוריים שכללו סופרים והפילוסופים ואט אט נוצרו קבוצות חדשות לבנייה החופשית. במהלך השנים הובאו רעיונות חדשים על ערך האדם, כבוד, ועזרה לזולת.  בשנת 1717 היו 4 לשכות באנגליה ובשנת 1753 נחתמה החוקה.  כיום המועמדים הם אנשים משכילים ומבוססים שרוצים לתרום לקהילה.  בתנועת הבונים החופשיים אין נשים להן קיים מסדר נפרד של נשים בצרפת.

אלחנן גרינברג הודה למרצה.
הנשיא העניק למרצה את מגן הרוטרי ונעל את הישיבה.

 
צילם:יורם נאומן
ערכה וכתבה: שולמית קנטר
 

בברכת שבת שלום לכל החברות והחברים
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet