נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

21/09/2016 - 21092016 קול שחר

           מפגש מועדון 21 בספטמבר, 2016 . מרצה אורח: פרופ' שחר קול בנושא:

                                     "הפרייה חוץ גופית - עבר הווה ועתיד"

 
    הנשיא המכהן צבי יצחקי פתח את מפגש המועדון מס' 10 לשנת הרוטרי 2016/17 וברך את המרצה האורח, את האורחים והאורחות ואת כלל החברים הנוכחים באולם. על השולחנות חולקו בקבוקי יין אדום, תרומת הנשיא המכהן לרגל הולדת הנכדה החדשה. מזל טוב!

   את פסוק השבוע הביא חברנו ר/עמירם אסמן: אלול - חודש הסליחות - ‏החל מראש חודש אלול ועד ערב יום הכפורים נוהגים יהודי המזרח לקום באשמורת השלישית של הבוקר לומר סליחות ותחנונים .האשכנזים נוהגים לומר סליחות כשבוע לפני ראש השנה עד יום הכיפורים.
‏  עשרת הימים הראשונים בחודש תשרי מוקדשים לחשבון נפש ,לחרטה ולבקשת סליחה על המעשים וההתנהגות בשנה שחלפה, במטרה לשוב מן המעשים הרעים ולחזור למוטב. עשרה ימים אלו מתחילים ביום הראשון של ראש השנה א' בתשרי) ומסתיימים ביום הכיפורים י' בתשרי והם נקראים " עשרת ימי תשובה וגם "ימים נוראים". בתחילת השנה נפתחים שערי מחילה וסליחה, והם פתוחים ועומדים עד זמן נעילת שערים ביום הכיפורים .בתורה נאמר לגבי יום הכיפורים :
‏  "והייתה לכם לחוקת עולם :  בחודש השביעי בעשור לחודש תענו את נפשותיכם, וכל מלאכה לא תעשו- האזרח והגר הגר בתוככם- כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם: מכל חטאתיכם, לפני יהוה תטהרו.  שבת שבתון היא לכם, ועיתים את נפשותיכם- חוקת עולם ."
‏ יום הכיפורים נתפס כיום הקדוש ביותר ליהודים נתפס כיום הקדוש ביותר ליהודים . ‏התשובה ובקשת הסליחה צריכות להיות אמיתיות ונובעות מהלב

  לאחר ברכות הרעות שהובאו על עדי חברתנו ר/אביבה רוטר, בא תורו של ר/יורם קנטר ראש האפיק לשרות הבינלאומי להביא את הברכה הבינלאומית :   ברוטרי העולמי חברים כיום למעלה מ 1.2 מיליון חברים וחברות,  המרוכזים ב34 אלף מועדונים ברחבי העולם. המדינה בה יש הכי הרבה מועדוני רוטרי היא הודו שבה למעלה מ3 אלפים מועדונים.  הברכה הבינלאומית שלוחה היום למועדון הרוטרי הגדול בעולם- רוטרי קלוב מס' 4 של סיאטל, במדינת וושינגטון שבארה"ב.  המועדון נקרא "מועדון הארבעה"  Seattle Rotary Club)  ) שהוא היה מועדון הרוטרי הרביעי שהוקם בעולם.. ב14 ביוני 1909 התכנסו בסיאטל 9 אנשי עסקים והקימו את המעידון. המועדון נמצא באזור 5030 ומספר החברים בו כיום עומד על 657 . נפגשים כל יום רביעי ב12:00 בצהרים במקומות מפגש משתנים במרכז סיאטל.

  עד שנת 1989 מועדוני הרוטרי בעולם היו סגורים לנשים, והתקבלו גברים בלבד. כאשר ב 1978 ניסה מועדון רוטרי דוארטה שבקליפורניה לקבל 3 נשים, הוא נזרק מחברות ברוטרי העולמי והצ'רטר שלו נשלל. נשים בקליפורניה שחלקן באו מסיאטל הגישו תביעה נגד הרוטרי העולמי תחילה בבית הדין הגבוה לצדק של מדינת קליפורניה, וכשרוטרי העולמי ערער לבית הדין העליון הפדרלי של אמריקה, ההחלטה שאין להפלות קבלת נשים למועדון עסקי אושרה ברוב של 7:0 שופטים. כתוצאה ישירה התקבלו 15 נשים מידית למועדון רוטרי  4 בסיאטל, וכיום הנשיאה, המזכירה וכן המנהלת העסקית של המועדון הן נשים.  נרימה כוסית של ברכה בנ"ל למועדון הוותיק של רוטרי סיאטל!

·                                                  *   *   *   *   *

    את המרצה האורח הציגה חברתנו ר/אלה סגל יו"ר ועדת תכניות של המועדון שהיא עצמה רופאה ועמיתה  במכון הפוריות שברמב"ם.  פרופ' משנה קליני שחר קול  הוא בוגר בהצטיינות של הפקולטה  לרפואה של הטכניון בחיפה. את עבודת הדוקטורט שלו עשה בהדרכת חברנו ר/ד"ר יורם קנטר ושני הפרסומים המדעיים הראשונים שלו מתוך למעלה ממאה ועשרים שפרסם עד היום, פורסמו בשותפות עם ד"ר קנטר. סיים התמחות במיילדות וגינקולוגיה בקריה הרפואית רמב"ם לבריאת האדם, ועבר התמחות נרחבת נוספת בפיזיולוגיה ואנדוקרינולוגיה של הרבייה באוניברסיטת מרילנד שבבולטימור ארה"ב. במסגרת זו זכה בפרס היוקרתי של האגודה האנדוקרינית האמריקאית: Merck Senior Fellow Award עבור מחקר אנדוקריני ראו לציון. עם חזרתו מארה"ב השתלב כרופא בכיר ביחידה להפרייה חוץ גופית  ברמב"ם ומזה 3 שנים הוא מכהן כמנהלה. וכן כפרופסור משנה קליני ומרצה בפקולטה לרפואה של הטכניון, פרסם מאמרים רבים בספרות המדעית, (נכון להיום-121..) והופיע כמרצה מוזמן בכנסים בינלאומיים רבים  .הוא יליד קיבוץ נחשון, שאביו איציק קול במאי הסרטים והטלוויזיה הידוע היה ממקימיו.. כבר בגיל 12 כיכב שחר בסרטים בעזרת אביו. הוא נשוי , אב לחמישה ילדים וסב לשני נכדים כן ירבו...
    המרצה פתח וסיפר שהמקרה הראשון של הפרייה חוץ גופית ביונקים היה כבר ב 1959. טכניקת ההפריה החוץ-גופית באדם פותחה בבריטניה על ידי ד"ר רוברט אדוארדס, ותינוקת המבחנה  הראשונה בעולם  נולדה ב 1978ב-בבית החולים הכללי אולדהם בהליך של ניתוח קיסרי. בתחילה היו שפקפקו באמיתות ההצלחה של אדוארדס] ושותפו רופא הנשים סטפטו אך בהמשך הוכרה ההצלחה על ידי כולם. ב 2010 זכה אדוארדס בפרס נובל על הישגיו בהפרייה החוץ גופית.
י  שראל היא המדינה החמישית בעולם שבה בוצעה הפריית מבחנה, ובעקבות הפריה זו נולדה תינוקת מבחנה בשנת 1982. בי 1985 נולדה בבית החולים רמב"ם התינוקת הראשונה שנולדה לאם ערבייה מהפריה חוץ-גופית וב 1986 נולדה בישראל שלישייה לאם שעברה דילול עוברים לאחר הפריה חוץ-גופית. מאז היה גידול רב בשימוש בהפריה חוץ-גופית, וקרוב לאחוז אחד מכל הלידות כיום בעולם המערבי הן כתוצאה מהפריה חוץ-גופית.
   ההפרייה הראשונה נעשתה בסיוע שאיבת ביצית בודדת בלפרוסקופיה, אך עם השנים פותחו הטיפולים ההורמונליים להגברת הביוץ וכיום נשאבות מספר ביציות לאחר טיפול מעורר הורמונלי.  ברמב"ם פותח פרוטוקול של בטיחות התהליך  וההיריון הראשון שהושג בשיטה זו היה ברמב"ם. בין השיפורים שחלו בשטח ההפרייה החוץ גופית יש לציין את הסריקה הגנטית של העוברים והכנסת אוטומטיזציה במעבדה כולל שילוב רובוט שמבצע את המניפולציה של החדרת הזרע לביצית.
   המעבדה העתידית תסתייע רבות ברובוטיקה ותבוקר על ידי מחשבים כך שבעתיד יזדקקו פחות לרופאים וידרשו יותר מהנדסים, פיזיקאים וגנטיקאים לביצוע הפריות מוצלחות. ב35 השנים האחרונות השיפורים בטכניקות הביאו לעליה באחוזי ההצלחה של ההפריות החוץ גופיות. כיום מסוגלים לבצע סקירה שלמה של הכרומוזומים , כשהמטרה היא לבחור בעובר שהמבנה הכרומוזומלי של והוא המתים ביותר ועם סיכויי ההצלחה הגבהים ביותר להשגת ההיריון בנשים מבוגרות.
  ככל שגיל האשה עולה מעל 30 אחוז העוברים שאינו תקין עולה גם הוא. כיום מתאפשרת גם סקירה של בגנים וניתן יהא בעתיד להחליף גנים פגומים בתקינים  כך שניתן יהיה ל"ערוך מחדש" את המקטעים  ב DNAA , לחתוך קטעים פגומים ולהחליפם בתקינים או באחרים שישנו ואת מבנה הגנום. כך ניתן יהא למנןע העברת מחלות על ידי זיהוי והחלפת הגנים הפגומים בגנים תקינים ו"טובים"  .
   הסיכון הוא בכך שאנו ניצור אבולוציה מואצת כי האבולוציה ה"טבעית, של האנושות היא איטית מידי ולא עונה לצרכים של העולם כיום. כיום בין  4 ל 5 אחוז מהילדים הנולדים בארץ  הם תוצאה של הפרייה חוץ גופית הכשלון נובע מגיל האישה שככל שעלה הגיל עולה גם אחוז העוברי שאינם תקינים, וניתן לסרוק את העוברים בשלב שהם תא בודד ולשנות מקטעים  בהתאם  או לבחור בעובר המתאים ביותר מבחינה כרומוזומלית עם אחוזי הצלחת ההיריון גבוהים יותר.

    הודה למרצה על הרצאתן המעניינת והמאלפת חברנו ר/אלחנן גרינברג. גם הנשיא המכהן צבי יצחקי הודה למרצה בחמימות, והעניק לו כאות תודה ותעודת הוקרה מיוחדת ואת דגלון המועדון למזכרת נצח.

---------------------------------------

 כתב וערך: ר/ד"ר יורם קנטר
 צילומים:   ר/יורם נאומן

 

 

 
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet