נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

18/07/2018 - פרופ עליזה שנהר שגרירת ישראל בעבר ברוסיה

מפגש מספר 3

18.7.18 פרופ עליזה שנהר שגרירת ישראל בעבר ברוסיה - פגישה שבועית מספר 3

הנשיא פתח את המפגש ובירך את פרופ' עליזה שנהר וכן בירך את חברתנו עירית שעברה את הבחינות ללשכת עורכי הדין.

חברנו צבי פורר נתן סקירה על תשעה באב באומרו: שביום זה חל חורבן כמעט מוחלט על העם העברי. הוא נתן לנו קטע מנאום שנשאה השופטת דליה דורנר- שופטת בת המשפט העליון בדימוס. להלן קטע מהנאום: "אני ילידת 38 ולדור שלי עצם קיומה של מדינת ישראל הוא נס. ביום תשעה באב אנחנו צריכים להפיק לקחים מהעבר שלנו- לצאת נגד שנאת חינם, שנאת אחים וקבוצות קנאים שרבות אלו עם אלו. צריך לזכור שאין מדינה יהודית בלי יהודים. אנחנו חייבים לחנך את ילדינו שימשיכו ויחיו במדינה הזו. כשנכדי היה בן 14 הייתי איתו בברלין. היינו בתערוכה של מדענים יהודים בברלין של לפני המלחמה. עמדנו מחוץ לתערוכה ואמרתי לו: אתה עומד כאן בברלין עם סבתא שלך, אתה זוכר מה שקרה. אתה תגדל בארץ, תלמד, תעבוד ותקים משפחה ולעולם לא תעזוב את מדינת ישראל. נשמור ונחיה במדינה יהודית לדורי דורות".

ברכות רעות ניתנו על ידי חניתה, לגבי התאריכים: 18/7-24/7
ימי הולדת:
ארז יששכרוב ב- 19/7
פלדהמר שלמה ב- 22/7
אלי חכים ב- 24/7
ימי נישואין:
אלכס פלקוביץ ואגי ב- 19/7.
 
כל החוגגים קיבלו ברכות אישיות שנכתבו ע"י נשיא המועדון.
 
ברכה בינלאומית- קובי גופר:
אודסה היא עיר תאומה לחיפה, עיר נמל אוקראינית לחוף הים  השחור. היא העיר הרביעית בגדולה באוקראינה. אודסה מרכז תיירותי פופולרי. מלונות מפוארים ומוזאונים ביניהם הארמון של משפחת טולסטוי. מרבית הבתים נבנו במאה ה-19 מאבני גיר ומלאי פאר. אודסה היא אחד ממרכזי הספורט הגדולים ביניהם החלקה על הקרח, שחמט, אגרוף, אתלטיקה, כדורגל, כדורסל וספורט מים.מועדון רוטרי הוקם שם ב-1995 וכיום יש לו 24 חברים. חברי המועדון נפגשים לארוחת ערב בימי חמישי בשעה שש וחצי. הרמנו כוסית לכבוד מועדון אודסה.
 

הגזבר- עמירם אסמן ביקש מחברי המועדון לשלם את מסי החבר 2,100 ₪ כל אחד.

כמו כן סיפר לנו שנערכה פגישה שנייה בכפר גלים כחלק "מתוכנית נעלה" עבור צעירים שעלו ארצה בלי ההורים. שלומי פורמן וחברת זברה תרמו 24 חבילות של ציוד לקבוצת העולים. נתן פלדמן מחיפה כימיקלים מלווה את הצעירים בתוכנית חקלאית. נחוצים מתנדבים לעזרה בלימודי מתמטיקה, אירוח צעירים חדשים בעיקר לתקופת החגים המתקרבת.

המזכירה שלומית מסרה שב-6/8 יתקיים ערב בין מועדוני המארח מועדון נשר. המרצה האורח יהיה מייקל אורן שידבר על חיי ישראל ארצות הברית.

הרצאה: פרופ' עליזה שנהר:
פרופ' שנהר היא חיפאית, עוסקת בחקר האתנוגרפיה והפולקלור. תחום בו פרסמה 12 ספרים ולמעלה ממאה מאמרים. הייתה האישה הראשונה שנבחרה לשמש כרקטור אוניברסיטה בישראל באוניברסיטת חיפה. בשנים 1994-1998 כיהנה כשגרירת ישראל ברוסיה כמינוי אישי של שמעון פרס ולאחר מכן כיהנה כנשיאה וכרקטור "האקדמית עמק יזרעאל". היום עומדת בראש עמותת טנא-בריאות בהתנדבות. עמותה העוסקת בקידום הבריאות בקרב עולי אתיופיה. המרצה סיפרה על הדרך שעברה "להרפתקה הרוסית" היא הייתה עסוקה באקדמיה כאשר קיבלה טלפון משר החוץ שמעון פרס והוזמנה לפגישה. פרס הציע לה את תפקיד שגרירת ישראל ברוסיה. היא חששה היות והיא צברית ולא דוברת רוסית ובאה מעולם הספרות. לאחר שלושה חודשי התלבטות יחד עם בעלה פרופ' אלרואי ז"ל החליטה עליזה לקבל את התפקיד. אלו היו שנים מרתקות תחת מנהיגותו של הנשיא ילצין החל מ-1994. האווירה הייתה של אופוריה אנשים קיוו לדמוקרטיה, עיתונות חופשית ותקשורת פתוחה לעולם. מאידך נכנסו ההפרטה והאוליגרכיה. קושי נוסף היה ליצור קשר עם הקהילות היהודיות ברוסיה.  בכל מקום השתדלה המרצה למצוא קשר עם הקהילה היהודית. היהודים ביקשו עזרה לעצמם בעיקר בנושא בתי הכנסת שנשארו רכוש המדינה. באחד האירועים בחג החנוכה הייתה התרגשות רבה כאשר בנו של סלנסקי (אביו הוצא להורג במשפטי הראווה בפראג)   הדליק נרות חנוכה בביתה של המרצה ובכך סגר מעגל לבין רוסיה של אז לבין רוסיה של ילצין. עם הזמן הגיעו נציגים של הסוכנות והתעוררה עלייה של יהודים מרוסיה לישראל . המרצה סיפרה שעד היום שומרת קשר עם אקדמיים ליברלים ברוסיה.

עם עלייתו של פוטין לשלטון רוסיה השתנתה. אובדן בטחון אישי, דמי חסות ושחיתות. פוטין הביא איתו לשלטון את חבורתו מהמשטרה החשאית וקבוצת כלכלנים מסט. פטרבורג. הם צמצמו את הדמוקרטיה ובטלו את השלטון המחוזי. אנשי התקשורת פוחדים לבקר את השלטון, עיתונאים נרצחים, מחירי הנפט והגז עלו ומפעלים רבים הולאמו.

מאידך פוטין שם דגש על הכבוד הרוסי והגאווה הלאומית. נותן  לאזרחים הרגשה שרוסיה שוב מעצמה. מנהל מדיניות אנטי-אירופאית הכל כדי להעצים את תחושת האזרחים.  מאידך פוטין הוא היום הכוח השולט במזרח התיכון. צבא רוסי נמצא ברוסיה ודרכם נכנס גם צבא אירני. מה יהיה בעתיד? כרגע לא ברור ולא ידוע.

פרופ' מוחמד וותד הודה למרצה והנשיא העניק למרצה מגן הוקרה על הרצאתו.

בברכת שבת שלום לכל החברים והחברות,

שולמית קנטר.

צילם יורם נאומן
ערכה וכתבה: שולמית קנטר.
הדפיסה: רוני לבנשטיין.
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet