נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

17/10/2018 - לאה פופר - מכתבי אהבה שכתב משה דיין לרות

מפגש מספר 10

16.10.18 ישיבת המועדון מספר 10 - הרצאתה של לאה פופר  

הנשיא מברך את המרצה האורחת גב' לאה פופר, את החברה מירה רוזן ששבה למועדון ואת חברינו יצחקי שנולדה לו נכדה ושמה גלי. על השולחנות חולקו בקבוקי יין, שהביא נ"ל צביקה יצחקי לרגל הולדת הנכדה שלו.

צבי פורר ברך את הברכה השבועית:
הוא סיפר לנו על סכנות הטכנולוגיה הדיגיטלית. למשל: אנשים שמציצים במכשיר שבידם כל 2 דקות ומתעלמים מהמשפחה ומהילדים המדברים אליהם. גם ילדים רבים שבוהים במסכים ובכך נהרסת יכולת הקשב, הדמיון והסקרנות. צבי מקווה שהעולם ילמד להציב גבולות לטכנולוגיה זו.

ברכות רעות - נ" אדי חי:
ימי הולדת:
שלומי פורמן-18.10
סגל נפתלי-20.10
ימי נישואין:
צביקה ואילאיל ענר-21.10
גרינברג אלחנן ובת שבע-23.10
קבלה למועדון:
מיכה לחמן-21.10.81
דניאל זגול-29.10.08

כל אחד מהחוגגים קיבלת ברכה אישית בכתב ידו של הנשיא.

קובי גופר  - ברכה בין לאומית:
הוא בירך את מועדון הרוטרי שבעיר דסאו שהיא עיר קטנה במזרח גרמניה השוכנת על צומת הנהרות מולדה ואלבה. העיר ידועה בסגנון הבאוהאוס ששולט בה. המועדון הוקם ב-1992 ועוסק בפעילויות שונות: גיוס תרומות לשחזור מבנים היסטוריים, תומך במשפחות צעירות וגם משלב נוער בעבודת התיאטרון המקומי.

היום בלילה תצא משלחת של 3 חברי מועדון למועדון דסאו שבגרמניה, לחגוג איתם את ערב הגאלה השנתי ולצורך העמקת הקשרים הבינ"ל של המועדון בעולם.

"דבר אחד שלא ידעתם על":
במסגרת "דברים שלא ידענו על" סיפרה לנו החברה לאה על פרד ברקוביץ'. פרד, יליד רומניה, עלה לישראל כבר אחרי הבגרות.
פרד הינו בוגר הטכניון בעל תואר שני בפקולטה להנדסת חשמל. התמחה ב"זרם חלש", "עיבוד אותות" מודלים מתמטיים, סימולציה ואופטימיזציה. פרד שהה בשבתונים בארה"ב והשתלב בפרויקטים של NASA.  תוך כדי עבודתוברפא"ל התנדב פרד ללמד מתימטיקה ופיזיקה בתיכון. אחרי פרישתו המשיך פרד לעבוד בחברת מיקרוסופט. לפרד תחביבים רבים כמו רישום, מוזיקה קלאסית, סקי וטאי צ'י.

הודעות המזכירה שלומית:
מבצע היכרות ורעות יוצא לדרך בחודש נובמבר. ייערכו כמה אירועים ומפגשים בנושא.
כנס בריאות בנהריה יתקיים ב-28.10
כנס אשכולים יתקיים ב-28.10
מפגש הנגיד עם חברים חדשים נערך ב-12.10

בלילה של ה-17 באוקטובר 2018 תצא משלחת לגרמניה למיפגש בנושא 100 שנה לבאוהאוס.

מכירת הכרטיסים לערב הגאלה בעיצומה.

נשיא מועדון כרמל, מאיר ברגמן, הזמין את כולנו למסיבת יובל חמישים של מועדונו. הדגש יושם על דו קיום ביו הדתות. המסיבה תתקיים בתאריךה-28.10 במלון ליאונרדו חיפה באולם אלמוג. 

הרצאת אורח:
אריה ברגמן הציג את המרצה האורחת. גב' לאה פופר מרצה לאומנות, מורת דרך ומדריכת טיולים בדגש על אתנוגרפיה ואמונות. בנה צבי היה חבר המועדון.נושא ההרצאה "מכתבי אהבה שכתב משה דיין לרות".
סיכום ההרצאה:
ב-6.3.1917 נסעה עגלה ובתוכה יולדת ממרחביה לחיפה כשהיעד הוא בית היולדות של פניה רוטנברג. היולדת, רחל שוורץ ילדה באותו ערב את בתה וקראה לה בשם רות לעתיד הגב' רות דיין. בקרוב ימלאו לרות דיין 102 שנה. המרצה סיפרה שכאשר מלאו לרות 100 שנה היא בנתה בשבילה מסלול טיול מיוחד שמספר את סיפור חייה של רות. בחודש מאי שנת 2014 נפטר אסי דיין, בנה הקטן של רות וחברים שבאו לבית המשפחה לנחם מצאו במקרה את תיק המכתבים של משה לרות. בהמשך יצא הספר שכלל מכתבים  שמשה כתב לרות במהלך 20 שנה. בספר כלולים 170 מכתבים.
בשנת 1919, שנתיים אחרי הצהרת בלפור, החליטה המנהיגות הציונית להקיםקבוצת הנהגה מיוצאי העליה השניה. לשם כך שלחו משלחת לאנגליה. במשלחת היו משפחת שוורץ, יצחק בן צבי ודוד בן גוריון. הם שהו בלונדון 4 שנים. שם נולדה ראומה (אשת הנשיא לשעבר עזר ויצמן) אחותה של רות. בשובם ארצה התישבה המשפחה בשכונת רחביה שבירושלים.
משפחת דיין – בשנת 1921 עובדים דבורה ושמואל דיין ממושב נהלל לקבוץ דגניה. דבורה לקחה חלק פעיל בהקמת התשתיות של דגניה, ובמיוחד התמסרה לנושא של זכויות שוות של נשים בעבודה.
בנה משה נולד ב-1919.  שמואל דיין עסק בפעילות חברתית ענפה, כתב 4 ספרים, היה חבר כנסת ופעל רבות למען התנועה הציונית.  כאשר מלאו לרות שוורץ 17 שנה עזבה את שכונת רחביה ועברה צפונה למושב נהלל ללמוד חקלאות אצל ד"ר חנה מייזלס.  ד"ר מייזלס הקימה ביה"ס לבנות –שבו למדה רות.
בנהלל, התאהבה רות בנער יפה וחכם שקראו לו משה דיין. הם הפכו לזוג ונישאו בחתונה גדולה שנערכה בחצר משפחת דיין.  לראשה של רות היה שביס משי רקום אותו קיבלה מסבתא. לאחר שנים זה היה הפריט היחיד שלקחה עימה כאשר נפרדה ממשה ועזבה את הבית בצהלה. לאחר החתונה נסעו רות ומשה ללונדון ללימודים. בשובם ארצה התיישבו בתל שומרון הצמוד לנהלל. משה הלך לקריירה צבאית ופוליטית. רות הקימה את רשת "משכית" - בגדים מיוחדים בסגנון ארץ ישראלי שהתפרסמו בעולם כולו.
משה דיין ושני בניה (אסי ואודי) של רות נפטרו. נאחל לרות בריאות לעוד שנים רבות.

טובה גילת הודתה למרצה והדגישה שהמועדון האזין בקשב רב וכולם נהנו מהסיפור ובעיקר מסגנונה היפה של המרצה.

נשיא המועדון העניק למרצה את מגן רוטרי ונעל את המפגש.

ערכה וכתבה:  שולמית קנטר
שבת שלום לכל החברות והחברים
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet