נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

11/07/2018 - דר מאיר גלבוע האם יש פשעים בישראל

מפגש מספר 2

11.7.18 דר מאיר גלבוע האם יש פשעים בישראל - מפגש מספר 2

היום התקיים המפגש השני לשנת הרוטרי, והראשון במלון קראון פלאזה השנה, לאחר שהמפגש הראשון של השנה נערך במלון בייויו. מקום המפגש קיבל חידוש מרענן וחיובי, כאשר שולחן ההנהלה שינה את מקומו כך שכל חברי המועדון יוכלו לראות אותו ביתר קלות.
הנשיא שחר שבו פתח את הישיבה השנייה לשנת הרוטרי, סיפר על השבוע הראשון בתפקיד והודה לכל החברים הברכות הרבות שקיבל לאחר מפגש הפתיחה. הנשיא בירך את חברי המועדון לשנה מלאה בעשייה ומעוררת השראה.

את הברכה הבינלאומית הקריא קובי גופר:
קובי נתן סקירה על מטרות ועדת הברכה הבינלאומית:
1. חשיפת חברי המועדון לנעשה במועדונים אחרים בעולם.
2. יצירת קשר עם המועדונים המבורכים (הכנת תבנית)
3. שיתוף המועדון בקשר שנוצר עם מועדונים בעולם. 

ברכה בינלאומית למועדוני רוטרי בשנה זו תהיה מבוססת נושאים הבאים:

1. מועדונים אשר חתמו הסכם מועדון תיאום עם מועדון רוטרי חיפה.
2. ערים אשר להם קונסולי כבוד במועדון רוטרי חיפה.
3. ערים תאומות לעיר חיפה.
4. ערי נמל, תעשייה ותיירות.
5. מדינות מתפתחות כמו הודו או מדינות באפריקה.
6. מועדונים מאזורי רוטרי ZONE19 אליו משתייך אזור ישראל 2490. 

הצגת הברכה הבינלאומית בישיבות מועדון: ברכה הבינלאומית תינתן ע"י פורום חברי אפיק הבינלאומי ונוספים. בסה"כ כעשרה אנשים אשר יברכו כל אחד בתורו בערך כ4 פעמים בשנה.

ברכה בין לאומית ראשונה:
העיר אלבורג בדנמרק היא עיר תאומה לחיפה. אלבורג היא העיר הרביעית בגודלה בדנמרק, היא מהווה מרכז תחבורתי, ובה מרכז הכנסים הגדול ביותר במחוזות הדניים. מצפון לעיר שוכן הפיורד לים (lim). בנוסף, אלבורג נודעת בעולם כיצרנית המשקה "שנאפס".
קובי בחר במועדון אלבורג וסטרה Aalborg Vestre אשר הוקם ב1927 וכיום יש לו כמאה חברים. חברי המועדון נפגשים כל יום בשעה 12:15 לארוחת צהריים. נשיא המועדון Johansen Henrik . 
מפעילויות המועדון: מחנות קיץ לנוער ללימוד אנגלית וטיפוח מנהיגות בקרב הנוער.

ברכות רעות:
ימי הולדת:
אביטל ליבנה-7/7
לוטף כרכבי –9/7
ותד מוחמד- 15/7
שלומית קירשטיין- 17/7
ימי נישואין:
שחר ושרון שבו- 5/7
מועד ולילה עודה- 8/7
עופר וסמדר אדלמן- 9/7
קבלה למועדון:
דורון מאוטנר- 13/7/83

השנה התחדשנו בדבר יפה - ברכות אישית בכתב ידו של נשיא המועדון יחולקו לכל חבר שחוגג יומולדת או אירוע אחר.

נשלחו נחמות לרפי דנטס על מות אימו.
המזכירה שלומית דווחה על פעילות הוועדות השונות, על מפגשי Polside שכבר התקיימו. ב-1/7 תערך ישיבה עסקית בהשתתפות עמותה לאישור דוחות כספיים. בחודש אוקטובר בין 14 ל-21 לחודש אוקטובר יתקיים כנס בקרואטיה בנושא פיתוח מנהיגות צעירה. כנס גומלין יארח בישראל באפריל 2019.

אריה ברגמן הציג את המרצה האורח דר מאיר גלבוע - קרימינולוג נ"מ בדימוס ביחידה לחקירות פשעים במשטרה, ניהל חקירות ברשות ההגבלים העסקיים וכ"כ היה יועץ מיוחד לענייני שחיתויות של מבקר המדינה. הינו בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני במדעי המדינה. בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת ניופורט בקליפורניה. כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים השתתף בחקירות בכירים רבים כגון אריה דרעי, אהוד אולמרט ועוד. מאיר הינו בעל תואר אביר איכות השלטון וכ"כ קיבל את אות "אומץ" על מאבקיו הרבים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי.

נושא ההרצה "האם יש שחיתות שלטונית במדינת ישראל?" כמובן שהשאלה רטורית וכדי לענות עלייה נתן לנו המרצה סקירה היסטורית על התפתחות השחיתות בישראל. שורשי השחיתות נעוצים בתקופה שלפני קום המדינה בשנים שהאוכלוסייה כאן חיה תחת שלטון זר ללא כל הקיפה. לשאלה מהי שחיתות ענה המרצה: שאילו המעשים שעושה בעל הכוח למען עצמו ולמען מקורביו כמו למשל חלוקת תפקידים וחלוקת תקציבים. הסקירה התחילה בשנות החמישים.השנים אלה אחרי קום המדינה הסיסמה הייתה "לא תחסום שור בדישו"- עיסוק למען המדינה הצדיק את כל הקשרים האפשריים ועיקר הכוח היה נתון בידי המפלגות. בן גוריון שמר על יושר מידות בצורה קיצונית אבל אשכול נהנה מנעמי השלטון. בארץ סחרר שוק שחור שנשלט ע"י פשע מאורגן. בתקופתו של השר ספיר התחברו לראשונה הון ושלטון באותה מידה. אחרי מלחמת ששת הימים נגמר המיתון והתחילה גאות כלכלית ויחד איתה שחיתות שלטונית. נבנו התנחלויות, הייצור הביטחוני גדל ועימו תשלום "עמלות" לחברות שונות. בין השנים 1974-1977 ניסתה הממשלה לבלום את השחיתות המתפשטת. בשנת 1977 חל המהפך השלטוני ומאז הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות פחות קשורים למפלגה והמימון בא מהטיקונים ומאילי ההון. הדבר הלך יחד עם החלשת המשטרה וניצחון הפוליטיקה. נוצר קשר הדוק בין הון לשלטון דבר שהביא לעלייה מתמדת בפשיעה השלטונית. ביחס לדירוג העולמי של שחיתות שלטונית ישראל ממוקמת בין המדינות שבהן השחיתות השלטונית נפוצה. בהתייחסו לתיקים של ראש הממשלה נתניהו אומר המרצה שברוב התיקים היועץ המשפטי כנראה לא יגיש כתב אישום והתיקים יוגדרו כנראה כהפרת אמונים ורובם יסגרו. התיקים של הגברת שרה נתניהו כבר נסגרו. לשאלה מה עושים כדי לשנות את המצב? ענה המרצה: "מתריעים לא משתיקים מתנדבים למען שמירת טוהר המידות תומכים בפולטיקאים הגונים וישרים".

אביבה רוטר הודתה למרצה לדבריה הסקירה הייתה "מאלפת ומייאשת, אין חדש תחת השמש וייצר האדם רע מנעוריו." בתום ההרצאה העניק הנשיא מגן הוקרה של המועדון למרצה.

צילם יורם נאומן
סכמה: שולה קנטר

בברכת סוף שבוע נעים לכולם, שולמית קנטר.

 
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet