נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון קראון פלאזה, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at CROWNE PLAZA HOTEL, 111 Yefe Nof st., Haifa

26/11/2014 - הרצאה ראדה בולוס

הנשיא המכהן יוסי כפירי פתח את המפגש וברך את האורחים בינהם נגידת רוטרי אוקראינה מירוסלבה, נשיא מועדון רוטרי קריית גת, המרצה האורחת גב' ראדה בולוס ושאר האורחים והאורחות הרבים בינם נשות חברים במועדון. הנשיא דיווח על  הכנס הבינעדתי  שיתקיים ביום ששי 12.12.2014 בבית הגפן ,הכנס בחסות מועדון רוטרי חיפה יחד עם האזור. זהו אירוע חשוב ומכובד ובו בין השאר תתקיים  חלוקת מגן הנגידה לשנת 2014-15 לסובלנות .מגן הנגידה יינתן לראש העיר יונה יהב - שהינו חבר כבוד של מועדוננו וכן לחברנו נ"ל נחום לדר. כולם מוזמנים ומאד חשוב שנפגין נוכחות באירוע  שאנו נותנים לו חסות! הנשיא שלח תנחומים בשמו בשם כל חברי המועדון לחברנו נ"ל סעיד אליאס על מות אחותו.

הנשיא הציג את נשיאת מועדון רוטרי לבוב, אוקראינה שנמצאת בישראל לביקור ולחתימה על הסכם ICC בין רוטרי ישראל לרוטרי אוקראינה והעניק לה את דגלון המועדון. הנשיאה שהיא רופאה אונקולוגית ודרמטולוגית במקצועה הודתה על הארוח  לנשיא והביעה את תקוותה להצלחת קידום היחסים בין רוטרי ישראל ואוקראינה לאור ההסכם שניחתם.

לאחר ברכות הרעות שהובאו על ידי חברתנו ר/שלומית קירשטיין, הביא חברנו ר/צבי פורר את  פסוק השבוע שהוקדש הפעם לפרשת השבוע פרשת ויצא:-‏יעקב התעורר מחלום הסולם המופלא והתפלל לאלוקיו .תפילה בה חשף את גישתו לחיים,לאמת שבחיים.מה ביקש יעקב בתפילתו,כצידה לדרך ,לקראת העימות הארוך עם החברה החומרית בחרן ועם דודו הרמאי והנבל? במה קיווה למצוא את הכוח שיסייע לו ‏לעמוד מול כל מה שיזמן לו הגורל בגלותו? "לחם לאכול ובגד ללבוש" . ‏אנו רואים בעינינו את סדר העולם והנהגתו,שהוא בחכמה עמוקה ונפלאה.הקב"ה מזמין לבריאותי וממציא להם הדבר ההכרחי. ומה שהוא מוכרח יותר מצוי יותר ומה שאינו מוכרח כל כך כעניין המרגליות ומיני אבנים יקרות אינם מצויים כל כך בעולם. ‏אבל המזון ההכרחי מצוי יותר,והמים שהם חיוניים יותר מהמזון ,מצויים יותר והאוויר שהוא הכרחי יותר מהמים לא תמצא מקום שהוא ריק מאוויר. ‏אבל האדם יכול בהחלט להתקיים עד יומו האחרון בלי מרגליות ויהלומים ‏אלו נמצאים מעט מאד. ‏אנו נמצאים בתקופת שפע.הדור של הורינו ואנחנו זיהמנו את המשאבים החיוניים ביותר קיומינו,משאבים שקבלנו אותם בשפע :האוויר,המים הקרקע.אנו צרכים מזון בכמויות ובאיכויות שהגוף איננו יודע התמודד איתם.  ‏אם פעם הבגדים היו עוברים בירושה מילד לילד או ממבוגר לילד כיום יש לנו ארון נפרד מיוחד רק לנעליים. ‏למען ילדינו ונכדינו אנו חייבים לנקות את האוויר,המים והקרקע שזיהמנו.חייבים להתחיל לצרוך את מה שהגוף צריך ולא את מה שהעיניים רואות ורוצות. ‏עלינו לעודד בנו את הצד הרוחני במקום הצד החומרי. ‏אני מאחל לכולנו בריאות ושכל אחד יהיה שמח בחלקו. מי יתן ותהיה לנו היכולת להסתפק בלחם לאכול ובבגד ללבוש.

‏את הברכה הבינלאומית הביא חברנו ר/האני אלפאר:
‏אני מבקש להעביר את ברכתנו הבינלאומית דווקא לעיר טרסוס, שהייתה בירה עיר ואם לפני יותר מ 2000   ‏שנים והיא נמצאת עד היום הזה בדרום מזרח טורקיה ובה כ- 250,000 ‏תושבים. ‏העיר טרסוס היא עיר הולדתו של השליח פאולוס, האחד והחשוב בשליחי ישוע ‏הנצרתי ,פאולוס ששמו המקורי היה שאול איש תרסוס בה למד והתחנך וממנה ‏יצא לירושלים והתחנך והשכיל ע"י רבן גמליאל הזקן בירושלים ומשם יצא למסעותיו למספר ערים חשובות באימפריה הרומית עד שמצא את מותו ברומא. ‏פאולוס כתב 14 ‏אגרות מהחשובות ביותר החל באגרת לאנשי רומא, קורונתוס, ‏פיליפי, אפסס, קולוסי, תסלוניקי ועוד, אגרות שביטאו יותר מכל את משנתו ‏ולימודיו של ישוע איש נצרת ובעצם כתביו מהווים שליש מעמודיו של ספר הברית ‏ה חדשה. מועדון הרוטרי היחיד של טרסוס f Tarsus) ‏ס tary club ‏סR) כולל כיום 62  חברי מועדון ה‏נפגשים כל יום רביעי בשעה 20:00 ‏במלון tel‏סOsmanli Pasha H‏ הממוקם במרכז העיר וכק"מ אחד מהכנסייה המרשימה של סנט פאולוס של טרסוס. ‏פרויקט משמעותי של המועדון היה במסגרת רוטרי הבינלאומי Youth Exchange ‏בשנה שעברה. המועדון אירח 200 ‏בני נוער מכ- 30 ‏מדינות מאירופה ואסיה כשהנושא המרכזי היה חינוך לשלום ותרומת בני הנוער לסובלנות ונגד אלימות. נרימה כוסית של ברכה למועדון הרוטרי בטרסוס!

חברתנו ר/חביבה רוגר בקשה להעביר לידיעת כל החברים את המידע הבא:
ביום רביעי האחרון, 26.11.14, התקיים הכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית. האיגוד ציין השנה יובל להקמתו, ובמהלך הכנס קיבל חברנו, אריה מהולל, אחד משני מייסדי האיגוד, ומי ששימש כמנכ"ל האיגוד במשך עשרות שנים, אות הוקרה מיוחד על החזון ועל הפעילות. לאחר קבלת אות ההוקרה אריה סיפר בכמה מילים איך קם האיגוד וריגש מאד את הנוכחים, שהריעו לו ממושכות. בין המריעים היה גם חברנו מיקי קירשטיין. המייסד השני הוא חבר הכבוד של המועדון, עמנואל גורלי, שכיהן אז (1964) כנשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון. אריה היה אז מנכ"ל הלשכה. בשל מצבו הבריאותי נבצר מעמנואל להגיע לכנס, ואות ההוקרה יוענק לו בזמן אחר. את האות העניק לאריה מהולל יו"ר האיגוד, נג"ל ד"ר גד שפר. ברכות שלוחות מכל חברי המועדון ומחביבה רוגר (שגם היא הריעה בקולי קולות!)

הנשיא יוסי כפירי הציג את המרצה האורחת ראדה בולוס:
ראדה בולוס נולדה בנצרת ובגיל 4 חודשים הוטבלה לכנסייה היוונית קתולית מלכיתית. את לימודיה בבי"ס היסודי עברה בבית הספר סנט. ג'וזף בנצרת, ואת התיכון סיימה בבית הספר לנזירות "המושיע" שבנצרת. בגיל 18 הצטרפה למנזר הנזירות "המושיע" בנצרת כמעומדת לנזירות. לאחר כשנת הכנה נשלחה לאוסטריה, אך שם החלטתי שדרכה תהיה לא במנזר אלא  להיות בין האנשים למען בניית גשרים הומניים ותרבותיים. ראדה מאמינה במוזיקה ככלי לשלום פנימי המקרין שלום גם לאחרים, לוקחת חלק במקהלת נצרת העירונית זה ארבע שנים. השירה מלווה את הרצאותיה כשזה מתאפשר. 
ב 1997 החלה את לימודיה האקדמיים באוניברסיטת חיפה בחוגים ארכיאולוגיה מקראית ולימודי ארץ ישראל. החוג ללימודי ארץ ישראל העשיר את ידיעותיה על ידיעת הארץ, אך בעיקר חיפשה שוב את האדם והוקסמה משלל האמונות והטקסים של בני הארץ.  במהלך לימודיה בחוג ללימודי ארץ ישראל זכתה בתעודת מצטיינת החוג. מסע חיפושיה אחר האדם וההתעניינות שלה בתרבות האנושית והחומרית שהשאיר האדם מלווים אותה בכל תחומי עיסוקיה. בשנת 2001 סיימה את הכשרתה כמורת דרך מוסמכת בבית ספר לתיירות של אוניברסיטת חיפה. וכיום היא לומדת במחלקה למדע הדתות לתואר שני.
מאז שנת 1995 החלה את מסע ההתנדבויות שלה שנמשך עד היום. תחילה התנדבה בספריית הבשורה שבשכונת המצוקה "השוק" בנצרת. עיקר עבודתה הייתה בגיוס משאבים ובתכנון הפעלות לילדים ולנוער שפקדו את הספרייה. במהלך אותה שנה התחלתי לקחת חלק בקורס של מרכז סיוע לנפגעות אלימות פיזית ומינית. בהמשך השתלמויות נוספות פעלה לסיוע וליווי בקו חירום ולסינגור קהילתי בעניינים הקשורים במאבק נגד אלימות. בנוסף היא נוטלת חלק פעיל בארגוני הנשים בחיפה ובעמותת רופאים לזכויות אדם. בשנה האחרונה היא עשתה מאמצים להעלות את המודעות שלה לגבי הנושאים האקולוגים והשמירה על הסביבה דרך לימודים מקצועיים וההירתמות למאבקים של הארגונים השונים בתחום זה ויישום התובנות בתחום זה בסיורים שלה.
את עבודתה כמדריכה החלה לפני כעשר שנים. בהדרכותיה היא מתמקדת באדם, באמונותיו , בתרבות החומרית והרוחנית שלו, במסורות ובמנהגים. עיקר הסיורים שלה מתמקדים בדת הנוצרית, בהיסטוריה ובפולחן של העדות והכיתות השונות שבנצרות. נוסף על כך, הסיורים מדגישים את הגשרים הקיימים בין שפע האמונות שבארץ ובאזור וגם את הייחוד והנבדלות של כל אמונה ואמונה. לאחרונה היא שמה דגש על המסורות והמנהגים של העדות השונות בארץ, דרך סיפורים ושימוש בכלי פולחן וביקור באתרים. את ההדרכות היא מבצעת באנגלית, עברית וערבית. את הסיורים היא עורכת  עם קבוצות פרטיות ועם מוסדות וארגונים שונים: מכון אבשלום לידיעת הארץ, אסכולות האוניברסיטה הפתוחה, החברה להגנת הטבע, הקתדרות מכל רחבי הארץ, משרד התיירות ובתי הספר לתיירות והרבה אחרים. היא מדריכה טיולים עם קבוצות מאורגנות, עם משפחות כולל ילדים ועם בודדים. וכמו כן צליינים מכל רחבי העולם בשפה האנגלית.  כיום היא מתגוררת בשכונת הדר בחיפה.

המרצה הנמרצת פתחה את דבריה וציינה שב 30 בנובמבר מתחילה תקופת האדוונט-הציפיה. האדוונטוס הוא הכינוי בנצרות לתקופה שלפני חג המולד. מקור המונח בלטינית, שבו המונח "אדוונטוס" (adventus) מציין הן את הציפייה ללידתו של ישו בזמנו, והן את הציפייה ל"ביאה השנייה". תקופת האדוונטוס מצוינת ככזו בכנסיות המערביות; בעוד שהכנסיות האורתודוקסיות והמזרחיות מציינות את השבועות הקודמים לתקופת חג המולד ב"צום הלידה". תחילת תקופת הציפייה מציינת את תחילת מחזור השנה הנוצרי. האדוונטוס מתחילה ביום ראשון הרביעי לפני חג המולד, ונמשכת כחודש. האדוונטוס היא אחת משתי העונות החשובות של הלוח הליטורגי הנוצרי. העונה האחרת היא התענית שלפני הפסחא. בכנסיה הקתולית יש ארבעה צבעים לגלימות הכוהנים. בתקופת האדוונטוס הגלימה היא סגולה. קיים בתקופה זו שילוב בין עצים ירוקי עד לבין נרות ,  הקשר בגרוש החושך, ובכנסיה הקתולית נהוג לתלות זר ירוק עד על הדלתות ולהדליק נרות כל שבוע בתקופה זו.
תקופה שבין 17 ל 26 בדצמבר: הרומאים הקדמונים ציינו את חג ה"סטורנליה" לכבודו של האל סטורן אל החקלאות בהילולה בת שבעה ימים שהחלה ב-17 בדצמבר. ההילולה הסתיימה במועד ההיפוך החורפי היא הנקודה במסלול כדור הארץ שבה, בחצי הכדור הצפוני, היום הוא הקצר ביותר והלילה הוא הארוך ביותר.על פי הלוח הגרגוריאני הנהוג כיום, חל המועד ב-21  בדצמבר. ביום זה חל נצחון האור על החושך, וגם ביהדות נאמר "באנו חושך לגרש".בשנת 270לספירה הפכה דת ה"סול אינוויקטוס", הערצת אל השמש כאל הראשי, לדתה הרשמית של האימפריה. מקורה של הדת בהערצת אל השמש הפרסי . הרומאים ציינו את לידתה של השמש במועד ההיפוך החורפי, ב-25 בדצמבר בטקסים השאובים מן הדת המעריצה את השמש. בדת זו החזיק קונסטנטינוס בטרם המיר דתו לנצרות, המעבר מעבודת האלילים לנצרות, ויצירת הכנסייה הקתולית הושפעו מדת זו. כל הראיות מצביעות על כך שהנצרות אימצה מנהגים וחגים שהיו נהוגים באימפריה בעת שהפכה לדת המדינה. אימוץ תאריך זה על ידי הנצרות הקל את קבלת הדת החדשה בקרב הפגאנים.
6 בדצמבר- סנט ניקולאס נולד בפטרה שבתורכיה. במאה הרביעית הוא היה כהן דת בפטרה ויצא למסע עליה לרגל לירושלים. בדרכו חזרה הייתה סערה והוא הציל את הנוסעים עימו, והפך לבישוף של מאירה כבישוף ומת בשיבה טובה בשנת 343 לספירה. הוא היה אדם רגיל לחלוטין אך ברבות השנים הפכה דמותו למיתוס. לאחר מותו, הוא קיבל את התואר "קדוש" (סנט) ועד המאה ה-12, ב-6 בדצמבר בכל שנה, חגגו אנשים בכל רחבי אירופה את "יום סנט ניקולאס". במהלך השנים יוחסו לניקולאס נסים רבים וכוחות על טבעיים. נאמר עליו שהקים מתים, ריפא חולים ועוד.  ב 1087 האיטלקים העבירו את עצמותיו לבארי שבאיטליה שם הוא קבור כיום. בטיילת של טבריה קיימת כיום כנסיה על שמו בהיותו פטרון הדייגים. ברבות הימים, הפך היום השישי בחודש דצמבר ליום חג שבו הוענקו מתנות לילדים, חג שנודע בשם סנט ניקולאס. בהתחלה נתנו מתנות רק לילדים ולעניים , אך במאה ה-19 הפך מנהג חילופי המתנות למקובל גם בקרב המבוגרים. עם הזמן אוחד חג הילדים הזה עם חג המולד.כיום נחשב סנטה קלאוס, בעיקר בעיני הילדים, כזקן כל יכול השוכן במרומים. הוא יודע, כביכול, את כל מעשיהם - הטובים והרעים - ונותן להם גמול בהתאם. הוא בן אל-מוות ומקור כל המתנות הרבות. ילדים בכל העולם מאמינים כי בליל חג המולד מרחף סנטה קלאוס בעולם כולו ומבקר בבתי הילדים.
8 בדצמבר- חג מריה אמקולטה-"מריה ללא רבב". נחוג על ידי הקתולים, לפי הגרסה הגורסת שמריה אימו של ישו הנוצרי חייתה חיים ללא חטא.
12 לדצמבר וחג המולד-25-  בימים ההם יצא צו מאת הקיסר אוגוסטוס לערוך רישום תושבים בכל הארצות. המִפקד הזה, הראשון, נערך בהיות קירניוס נציב סוריה. יוסף, שהיה מבית דוד וממשפחתו, עלה מן הגליל אל יהודה, מהעיר נצרת לעיר דוד הנקראת בית לחם, להתפקד עם מרים ארוסתו והיא הרה. כאשר היו שם מלאו ימיה ללדת והיא ילדה את בנה הבכור. לאחר שחיתלה אותו, השכיבה אותו באבוס כי לא היה להם מקום במלון.  בשנת 336 לספירה  הקיסר קונסטנטינוס הכריז על חג המולד כחג רשמי של האימפריה הרומית וכך הפך ה-25 בדצמבר ליום היחיד שבו הותר לחגוג את הולדתו של ישו בשנת 391 הפכה הנצרות הקתולית לדת הרשמית של האימפריה הרומית. עם זאת, במזרח האימפריה החלו לחגוג את חג המולד רק במאה החמישית לספירה. בתחילת המאה ה-12 חג המולד כבר היה החג החשוב ביותר באירופה כולה. החג נחוג ב-25 בדצמבר ברוב העדות הנוצריות, אולם חלק מהכנסיות המזרחיות מציינות את התאריך לפי הלוח היוליאני, כך שבפועל הן חוגגות את החג ב-7 בינואר. בנצרות של ימינו מקובל לראות בתאריך זה את יום לידתו של ישו, אם כי אין לכך ביסוס היסטורי. על פי הברית החדשה נולד ישו למריה הבתולה בבית לחם במקום בו מצויה כיום כנסיית המולד. הנוצרים מאמינים כי לידתו של ישו מהווה הגשמה שלנבואות התנ"ך על בואו של משיח מבית דוד אשר יגאל את העולם מחטאיו, ויגשר על הפער שבין האל ובין בני האדם.
סילבסטר - זהו השם המקובל ללילה שבו מתחלפת השנה על פי הלוח הגרגוריאני, כלומר הלילה שתחילתו ב-31 בדצמבר והמשכו ב-1 בינואר. החג נקרא כך משום ש-31 בדצמבר הוא גם יום חגו של האפיפיור סילבסטר הראשון, שכיהן בשנים 314–335 ומת ב-31 בדצמבר, ומאז שקיבל מעמד קדושה הפך התאריך ליום הזיכרון המוקדש לו בכנסייה הקתולית. אין קשר בין סילבסטר הראשון לבין ליל השנה החדשה מלבד התאריך.    יום ה 1בינואר הונהג לראשונה כתחילתה הרשמית של השנה עם כניסתו של לוח השנה היוליאני ברומא בשנת 45 לפנה"ס על פי הוראתו של יוליוס קיסר .. בעולם הנוצרי העתיק (ובלוחות שנה של מדינות קתוליות רבות באמריקה הלטינית עד היום), מוזכר 1 בינואר כ"יום הברית מילה של ישו"  (שהרי חג המולד, 25 בדצמבר, מציין את יום הולדתו, ולכן בריתו ביום השמיני: 1 בינואר). במהלך המאה ה-16, הוכרז 1 בינואר ברוב מדינות אירופה המערבית כתחילתה הרשמית של השנה החדשה, וזאת עוד לפני המעבר ללוח השנה הגרגוריאני.  שמו של הקדוש סילבסטר נקשר לחגיגות סוף השנה (במדינות הרלוונטיות) רק עם הפיכת 31 בדצמבר ליום השנה האחרון,יותר מ-1,200 שנה לאחר מותו של הקדוש הקתולי.
מנהגי החג-
בחג המולד נוהגים לקשט את הבתים ואת המקומות ציבוריים עם צמח הדבקון, שיח ציניה ועלי קיסוס. גם מקור המנהג הזה הוא במסורות עתיקות ובמיתולוגיה הרומית. עובדי האלילים פחדו מהחורף. הלילות היו חשוכים וקרים ורבים האמינו ש"הרוחות הרעות" פעילות יותר בעיצומו של החורף.  הם האמינו שלצמחים הללו יש כוחות מאגיים. הם האמינו שלשיח הציניה כוחות מאגיים והוא יכול להרחיק שדים. באירופה רווחה האמונה שהצמח מושך אליו רוחות טובות ועל כן תלו אותו מעל דלתות בתיהם. הם קיוו להרחיק באמצעותו מכשפות ולהגן על בתיהם במיוחד בזמן שבחוץ התחוללה סערה.
עץ האשוח המקושט הפך להיות סמל חג המולד בצפון אמריקה, גרמניה ובמדינות נוספות באירופה. המנהג החל בשטראסבורג, גרמניה, בשנת 1605. הגרמנים נהגו לקשט את עציהם בבובות, ממתקים, תפוחים ופרחים עשויים מקיפולי נייר. כאשר היגרו גרמנים לארצות הברית, הם הביאו עימם את המנהג. מארצות הברית התפשט המנהג גם לאנגליה, ועד ראשית המאה העשרים נפוץ בכל רחבי אירופה ובארצות הברית. מקור המנהג (באופן לא מפתיע) הוא במסורות של עובדי אלילים. עובדי אלילים נהגו לגדל עצים ירוקי עד ולקשט בענפיהם את הבתים במהלך החורף. על העצים כיום תולים קישוטים רבים, כוכבים המסמלים את "כוכב בית לחם", כדורי זכוכית צבעונית ושרשרות נייר  וכל המרבה הרי זה משובח.
הדלקת נרות- כמו בחנוכה שמדליקים בו נרות ומביאים את האור לגרש את החושך כך קיים מנהג להדליק נרות רבים בלל הסילבסטר. מנהג הדלקת הנרות הוא בחגים הרומיים. בחג הסאטורנאליה נהגו הרומים לשים נרות על העצים כסמל לכך שהשמש עתידה לחזור ולהאיר את העולם. בנוסף, הם נהגו להניח מנורות דולקות ליד בתיהם כדי לגרש רוחות רעות ונרות דולקים על אדן החלון כדי לקרוא לשמש. כאשר חגגו את השנה החדשה, נהגו להדליק נרות רבים כדי שהשנה החדשה תהיה מלאה באור.
בימי הביניים נהגו להדליק נרות גדולים ומשואות, הן בכנסיות והן בבתים, לזכר "הכוכב שדרך מעל בית לחם", אשר בישר על בואו של ה"אור האמיתי" מדי שנה מעטרים את עצי חג המולד ואת החלונות והגגות נרות ואורות צבעוניים כדי להזכיר ולהכריז מיהו "אור לגויים".
לאחר שסיפרה על המאכלים המיוחדים והממתקים הנצרכים בתקופת חג המולד וסיסטר, שרה לנן המרצה בקולה הערב שירי כריסטמס באנגלית ובערבית ובכך סיימה את הרצאתה המאלפת. 

נ"ל כרמל הכהן הודה למרצה על ההרצאה והמידע המאלף שבחלקו היה חדש עבורנו, ואיחל לה הצלחה בדרכה ובחייה. הנשיא המכהן יוסי כפירי העניק לה בתודה תעודת נטיעת עץ על שמה ביער פול האריס ואת דגלון המועדון למזכרת נצח.
------------------------------------

כתב וערך: ר/יורם קנטר

צילומים: ר/יורם נאומן

 

 

2019 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה | בניית אתריםבניית אתרים