נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון קראון פלאזה, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at CROWNE PLAZA HOTEL, 111 Yefe Nof st., Haifa

24/12/2014 - הרצאת ד"ר תמר כץ פלד

‏מפגש מועדון 24 בדצמבר, 2014 – מרצה אורחת: עו"ד ד"ר תמר כץ פלד בנושא "פונדקאות בישראל".

הנשיא המכהן יוסי כפירי, פתח את מפגש מועדוננו- מועדון רוטרי חיפה, ה- 20 במספר בשנת הרוטרי 2014/15. הוא ברך את המרצה האורחת ואת כלל הנוכחים. ברכה מיוחדת ותודה על בקבוקי יין גולן שעל השולחנות נשלחה לנג"ל שאול ד'אנג'לי שתרם את היין לרגל לידת נכדתו. ומשמחה לעצב- הנשיא הודיע בצער על פטירתו של נשיא לשעבר וחבר הכבוד של המועדון אברהם עקביא ז"ל, וכן על פטירתה של אמו של חברנו ר/מיכה לחמן זיכרונה לברכה. הנשיא והמועדון משתתפים בצער המשפחות.
מעל ל 680 רוטריונים נרשמו להשתתפות בכנס הנגידה החצי שנתי של רוטרי ישראל שיתקיים בתחילת ינואר בכפר סבא. זהו מספר שיא של נוטריונים `יש לצרף למספר זה גם את בני/בנות זוגם`. מומלץ למי שעוד לא נרשם למהר לפני סגירת ההרשמה.

הנשיא שב והודה לנ"מ יוכי פלר שעמלה וטרחה בהכנת ערב הגאלה המוצלח, למנהל אפיק שירותי המועדון ר/אריה ברגמן שסייע בידה ולנ"מ צבי יצחקי שסייע בהכנת שקיות השי, ולכל החברים והחברות שנתנו כתף להצלחת ערב הגאלה שאת פרטי האירוע כפי שסוכמו וצולמו תוכלו לקרוא מעל דפי אתר המועדון. ב 14 בינואר מתוכנן ביקורה הנגידה במועדון רוטרי חיפה, ואנו מתכננים לה קבלת פנים כנאה וכיאה לביקור חשוב מעין זה.

מזכיר הכבוד של המועדון ר/ עמירם אסמן הודיע שב 31 בדצמבר מתקיים ערב הגאלה למען "בית הילד" ומבקש מהחברים למהר ולרכוש כרטיסים כתרומה לערב זה.  ב 18 בינואר 2015 מתוכנן ערב בינמועדוני ‏ באחריות מועדון הרוטרי מוריה של אשכול חיפה, ובאותו שבוע לא תתקיים הישיבה השבועית של מועדוננו.

עם תום ההודעות ההצהרות וההכרזות למינן- עברנו לטכס הרוטריוני המסורתי:
את פסוק השבוע  הקריא נ"ל יואל גלעד, והוא עוסק בנושא "חנוכה שבלב". ‏חנוכה הינו חג בעל קסם אישי. מבין ימי החורף הקצרים והעננים הקודרים, מבליח לו לפתע חג האור. הוא מכנס אותנו הביתה, יחד עם המשפחה והחברים, עוטף את כולנו במין רכות חמימה, ‏ומפנק בשפע מטעמים. ‏אבל הקסם הזה נובע דווקא ממה שמסמל החג בע‏ולמו הפנימי של האדם, ותכליתו היא גבוהה הרבה מעבר להתרפקות על שמונה ימים נעימים באמצע המרוץ המהיר של החיים. ‏בתוך כל המולת החג עשוי האדם לגלות עולם פנימי עשיר, חדש ומופלא שקיים בתוכו, דווקא באותם המקומות שבהם לא חשב למצוא את התשובות. ‏   הדלקת הנרות בחג החנוכה תפקידה להזכיר לנו שאכן צריכים להדליק את נר החנוכה גם בליבנו. ‏"נר החנוכה" מסמל את הרצון שקיים בנו לגלות את העולם הרוחני, את האור. ‏חכמת הקבלה מסבירה שבנשמת האדם עשרה חלקים שנקראים עשר ספירות: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. חג החנוכה מסמל את מחצית הדרך של תיקון הנשמה. ‏כמו כן, כאשר אנו מגיעים לספירת הבינה, אנו מבצעים "חניה" בתהליך התיקון הרוחני, על מנת לצבור ‏כוחות להמשך התהליך. מכאן מקור השם "חנוכה" – בצרוף המילים חנוכה, האותיות "כה" ‏מציינות את התאריך שבו חל החג - כ"ה בכסלו. ‏השמש מסמל את האדם שמתקן את השימוש ברצונותיו- משימוש לטובת עצמו לנתינה לזולת. כי בכל פעם, שהאדם מוסיף ומתקן רצון נוסף, הוא מרגיש בו תענוג, והרצון המתוקן מתמלא באור. ‏הרב קוק אמר בדבריו, ש"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו, כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. לכן" צריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו ‏לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו". ‏חג חנוכה שמח ומואר!

לאחר ברכות הרעות , הביא מנהל אפיק השירות הבינלאומי ר/זאב מטר את הברכה הבינלאומית:
‏הרצאת אורחת המועדון עו"ד ד"ר תמר כץ פלד בנושא הפונדקאות מספרת כאב של משפחות רבות הנדרשות לאמץ ילדים לחיקם באמצעות הזדקקות לרחם אשה זרה בהשאלה וביצית שאינה של הפונדקאית, עד הבאתו לעולם ‏של תינוק, לשם מסירתו לאחר הלידה להורים המיועדים. ‏במרבית מדינות העולם פונדקאות תמורת תשלום אינה חוקית מלבד במדינות הבאות: הודו, תאילנד, רוסיה, .אוקראינה, גאורגיה, מספר מדינות בארצות הברית וישראל. ‏בחלק מהמדינות המוזכרות העוני והדלות הם התמריץ למצוא פונדקאיות עם רחם להשכרה ומכאן בחירתי בברכה הבינלאומית למועדון בתאילנד. בחרתי לברך את מועדון רוטרי בבנקוק בירת תאילנד ‏`Rotary Club of Bangkok ‏` מאזור  3350 ‏שהתחיל פעילותו ב 1930  איזור  הכולל חלק מתאילנד ואת קמבודיה. ‏המועדון נמנה על 92 ‏מועדונים באזור ובו 2478 ‏חברים השיך לאזור 6 ‏ברוטרי הבינלאומי ‏המועדון ובו 97 ‏חברים נפגש בכל יום חמישי בשעה 12.15 ‏ב Grand Hyatt Erawan Hotel ‏. ‏אבקש להרים כוסית ברכה למועדון Rotary Club of Bangkok !

‏את המרצה האורחת, ד"ר  תמר כץ פלד, הציג חברנו נג"ל שאול ד'אנג'לי: אורחתנו היום היא עו"ד, חוקרת, מרצה ומגשרת, אך מגדירה את  מקצועה הראשי: " אמא ל - 6 ‏ילדים". ‏ היא ילידת חיפה ותושבת העיר, בוגרת בית הספר התיכון עירוני ה' בחיפה . ‏לפני כשנה סיימה את עבודת הדוקטורט שלה אשר נכתבה במסגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. להלן פרטי ‏השכלתה והכשרתה - בוגרת תיכון עירוני ה'-  1980 . שירתה בצה"ל בחיל האוויר, וב 1986 הוענק לה תואר בוגר במשפטים (L.L.B); מאוניברסיטת תל-אביב. רישיון עריכת דין בישראל ב 1988 לאחר התמחות כעו"ד במשרד עו"ד סלומון. ב 1999 תואר מוסמך במשפטים על ידי האוניברסיטה הצרפתית בחוף השנהב(ציון 98), נושא התזה היה " זכויות האישה בתרבות היהודית בהשוואה לזכויות האישה במשפט ובתרבות חוף השנהב". בוגרת קורס גישור מעטם לשכת עורכי הדין בישראל ורישיון מגשרת – בשנת 2000
.2005 ‏: ‏- תואר מוסמך ( M.A  ) במסלול אישי למצטיינים. אוניברסיטת חיפה (ציון 97 ) ‏. נושא התיזה: ‏ "אימהות עובדות, בין אידיאולוגיה לאומית לאינטרסים פוליטיים בראי חוק שיווי זכויות האישה, חוק עבודת נשים וחוק שכר שווה לעובדת ולעובד". -2006 2007 ‏: לימודים לתואר מוסמך בספרות עברית השוואתית, אוניברסיטת חיפה. 2014- הוענק לה תואר ד"ר למשפטים (Ph.D.) ע"י אוניברסיטת חיפה, נושא המחקר: בנושא: "אימהות פונדקאית בישראל: הבנייה משפטית, חברתית ותרבותית". מדובר במחקר מקיף בין- תחומי אשר העלה ממצאים שערורייתיים בקשר לפונדקאות בישראל. והביא ל‏זכיתה בפרס הצטיינות עבורו. בין עיסוקיה הרבים- חקר המשפט בישראל מבחינה תרבותית וחברתית תוך מיקוד בהיבטים מגדריים (אימהות ונשיות),השפעה על העיצוב המשפטי של נושא הפונדקאות והרבייה המלאכותית בישראל ובעולם: כתיבת ופרסום מאמרים, חברות פעילה בוועדות,ניירות עמדה, מרצה בכנסים כולל בכנס הקרוב בעוד שבועיים שיתקיים בארץ מטעם אונסק"ו ועוד. עסקית- בעלת משרד גישור ועריכת דין העומד להיפתח שוב בקרוב.

המרצה פתחה בהרצאתה על הפונדקאות בישראל- כיום כל אחד יכול עם כסף ומתווך טוב להשיג ילד על ידי פונדקאות, ובמדינות העולם השלישי נשיים עניות מנוצלות ומוחזקות בהסגר עד סוף ההריון והלידה, דוגמת "מרכזי" פונדקאות בהודו ועוד. הפונדקאות יכולה להיות פונדקאות מלאה שבה האם הפונדקאית, מוכנסת להריון בהפריה חוץ גופית (הפריית מבחנה)  מביצית שאינה שלה, אלא ביצית של האם המיועדת או של תורמת אלמונית. פונדקאות זו הותרה בישראל במגבלות שהגדיר המחוקק הישראלי. פונדקאות חלקית היא הפריית אישה באמצעות הזרעה מלאכותית על ידי גבר, שהילד שנולד נמסר לו על פי הסכם מראש שבו האישה מוותרת מראש על הילד שגדל ברחמה תמורת תשלום. רואים בהסכם זה סוג של אימוץ, ויש הסוברים כי מדובר למעשה בסחר בתינוקות.  שיטה זו אסורה בישראל. הפונדקאית הראשונה הייתה שרה אימנו מסיפורי התנ"ך. שרה שהייתה עקרה בתחילה, מסרה את הגר לאברהם על מנת שישכב עימה והבן שייוולד יעבור לשרה.  הגר  המעוברת ברחה למדבר  בשל התעמרות שרה בה בעת ההיריון, ולאחר מכן, כששרה עצמה הרתה סוף סוף ונולד לה בן מצאו הגר וישמעאל את עצמם מגורשים. גם רחל אמנו בחרה בשפחתה בלהה כפונדקאית, ואף אחותה לאה בחרה כפונדקאית בשפחתה זילפה. בארץ בתחילת 1991, בעקבות עתירה של בני זוג שלא אפשרו להם פונדקאות, מונתה ועדה ציבורית, לבדיקת נושא ההפריה החוץ גופית והשלכותיה. הוועדה המליצה לא לאסור על פונדקאות, אך גם לא להתיר אותה ללא מגבלות, ולבחון כל מקרה לגופו. שתי נשים , האחת שרחמה נכרת בגלל סרטן והשנייה שנולדה ללא רחם, להכרה בנושא הפונדקאות בישראל. בעקבות מאבקן חוקק ב 1996 החוק הראשן בעולם שאימץ את הרעיון התנכ"י שאישה זרה תהרה ותלד בעבור גבר ואשתו העקרה.  החוק אוסר שהביצית תהיה של האישה הפונדקאית או של קרובת משפחה למעט מקרים חריגים, מגדיר מהם התנאים הנדרשים מאשה הרוצה לשמש כפונדקאית מבחינת גיל, בריאות, הריון אחרון, מצב משפחתי ועוד.
לתהליך הפונדקאות ישנם היבטים ומשמעויות מורכבות בתרבויות שונות, הוא עורר תמיכה והתנגדות. רבים סוברים כי פונדקאות היא למעשה עוד מנגנון לדיכוי נשים שיש בו סממנים ברורים של עבדות, של ניצול כלכלי של נשים בשולי החברה, קשות יום ועניות.. במדינות רבות פונדקאות עדיין אסורה לחלוטין. במדינות אחרות היא מותרת, אך במגבלות שונות. בארה"ב מעמדה של הפונדקאות משתנה ממדינה למדינה. בכמה מדינות החוק אינו מכיר בפונדקאות, ובאחרות היא מוגבלת לזוגות נשואים בלבד, או שיש מגבלה על גובה הסכום שמותר לשלם לפונדקאית. המדינות שבהן חוקי הפונדקאות ליברליים ביותר הן קליפורניה ואילינוי, המתירות פונדקאות גם להורים מיועדים שאינם תושבי המדינה, וגם ליחידים, זוגות חד-מיניים או זוגות שאינם נשואים. במדינת ישראל, פונדקאות יכולה להיעשות בהתנדבות או תמורת שכר. משום שהריון ולידה הם משימות קשות ותובעניות, ודורשות שינויים באורח החיים. בדרך כלל, מקבלת הפונדקאית תשלום עבור הפונדקאות, אשר במקרה זה נתפסת כמתן שירות. פונדקאות בהתנדבות נעשית, בדרך כלל, בין קרובי משפחה או חברים. בשני המקרים, נהוג לכסות את הוצאותיה של האם הפונדקאית, ובעיקר את ההוצאות הרפואיות.‏
כיום פונדקאות תמורת תשלום חוקית במדינות הבאות בלבד הודו אוקראינה תאילנד גאורגיה, מספר מדינות בארה"ב וישראל. ברוב מדינות אלו נפתחו סוכנויות תיווך בין נשים המכונות לבצע פונדקאות עבור זוגות המעוניינים להביא ילדים בדרך זו. סוכנויות אלו, תמורת תשלום, ממיינות את הפונות ומסייעות בסידורים המשפטיים והרפואיים. עלולות לצוץ בעיות רבות- למשל גילו מום בעובר בעת ההיריון והפונדקאית רוצה להמשיך בהריון עד לסיומו כדי שתוכל לקבל את התשלום, ומצבים בהם הפונדקאית מתחרטת ורוצה לשמור על הילוד. היו מקרים בהם הגבר  ברח עם הפונדקאית והילד נשאר אצל האם העקרה. כך שקיים ניסיון למנוע את ההתקשרות של הפונדקאית לרך הנולד, על ידי גרימת לידה בניתוח קיסרי  בו היולדת אינה זוכה לראות או לשמוע את כי תינוקה הנולד או לידה בכיסוי עיניים של הפונדקאית היולדת ועוד. מבחינה אתית ומוסרית אין כמעט התייחסות למה שהפונדקאית עוברת ולמה שעובר על משפחתה וילדיה בעת התקופה שלפני, במהלך, ולאחר ההיריון והלידה. מעל ל80% מהפונדקאיות הן נשים במצוקה כלכלית, ומעל ל 45% הן נשים במשבר אישי קשה. 17% לא סיימו 4 כיתות לימוד ורובן לא עבדו בכלל. בד"כ יש כבר לפונדקאית ילד אחד עד 3 ילדים בבית. הפונדקאית צריכה לעבור שנה וחצי של טיפולים הורמונים, הפלות וגרידות במקרה של הריון עצמוני שלה מהביציות שלה. 62% לא מצליחות להיכנס להריון ותקבלנה 820 ₪ עבור כל הסבל שעברו. באלו שכן הצליחה ההפריה החוץ גופית, מתפתחים תאומים ב 26% מהפונדקאיות בהריון, ובאחוז אחד מהן מתפתחת שלישיה. כל התהליך עד לסיומו המוצלח בהנחה שלא היו סיבוכים לוקח שנה וחצי עד שנתיים, כל הזמן תחת טיפולים הורמונלים. היא מוותרת על מרכיבים מחירותה, נאלצת להסכים לפיקוח צמוד על אורחות חייה במהלך ההיריון, ולעתים אף לעזוב את משפחתה וביתה ולעבור למרפאה או מקום אשפוז למשך תקופת ההריון. בסופו של ההריון היא מוסרת את היילוד פרי בטנה לאישה או גבר אחרים, במהלך שבנסיבות אחרות,  היה נאסר בשל  סחר בתינוקות.
בשל הפונים הרבים לסיוע בנושא הפונדקאות התפתח שוק של עודף ביקוש לפונדקאות. יש לשלם לנשים הללו תמורה הולמת למה שהן עושות ועוברות.  הסיבות לפניות לשירותיה של פונדקאית הן רבות: נשים ללא שחלות, רחם או ביציות, נשים שהריון עלול לסכן באופן משמעותי את בריאותן, נשים שסבלו מהפלות חוזרות; וגם נשים שעברו טיפולי הריון שנכשלו מופנות לטיפול בעזרת פונדקאות. הסיבה השנייה- היעדר בת זוג, כגון אצל זוגות גברים הומוסקסואלים.
החוק המקורי שעוסק בסוגיית הפונדקאות ( "החוק לנשיאת עוברים" ) נחקק בשנת 1996 וקבע כי רק זוגות נשואים של גבר ואישה יוכלו לבצע את ההליך בישראל. עם התפתחות שוק הפונדקאות והביקוש הגובר להליך מצד אוכלוסיות נוספות, של יחידים ושל זוגות הומוסקסואלים הובאה  ב 2014 הצעת חוק חדשה שעברה בקריאה ראשונה בכנסת, אך המשך אישורה עוכב בגלל פיזור הכנסת עקב הבחירות הקרבות. הצעת החוק כוללת מגבלות שונות על מנת להתמודד עם מצוקת  הנשים הפונדקאיות בארץ, מצוקה שככל הנראה תגדל עם הרחבת מעגל הזכאים להליך. תיקון החוק קובע כי כל זוג יהיה זכאי לביצוע ההליך עד להולדת שני ילדים בפונדקאות. כמו כן, תיקון החוק קובע כי גם נשים נשואות יוכלו לשמש פונדקאיות ומאפשר לקרובות משפחה – כמו בת דודה או בת דוד לשמש פונדקאיות – ולאחות, כל עוד לא מדובר בזרע אחיה. החוק עוד קובע מגבלות גיל שונות,עד 54 להורים המיועדים וטווח גילים שבין 22-38 לפונדקאיות, שתוכלנה לשמש כפונדקאיות עד שלושה הליכים בלבד או עד ללידת שני ילדים.

חברנו ר/שמואל אידלמן,  שכיהן שנים רבות כיו"ר המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בישראל, הודה למרצה במילים חמות. לדבריו, הרצאתה של ד"ר תמר כץ פלד פתחה לנו צוהר למערכת מאד בעייתית, והפנתה את הזרקור על המצוקות המרובות והאימפקט הרגשי המוסרי והמשפטי, הן של הנשים המעורבות ושל התהליך כולו, וחשף בפנינו את מעורבותה הרגשית והרצון לחשיפת ההליכים ולהביאם לידיעתנו ולידיעת הציבור בכלל.

הנשיא המכהן יוסי כפירי, הודה אף הוא למרצה על הרצאתה המאלפת, והעניק לה בתודה תעודת נטיעת עץ על שמה ביער פול האריס, ואת דגלון המועדון- מועדון רוטרי חיפה למזכרת נצח.
------------------------------------

כתב וערך: ר/יורם קנטר

2019 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה | בניית אתריםבניית אתרים