נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

17/01/2007 - הרצאת דוד נמרי

הרצאת דוד נמרי ,על המכונית, הגורם האנושי בתאונות דרכים ועל תשתיות הכבישים

יואל גלעד ברך את מועדון פריז. מרים שזיפי מודיעה כי סיימה את תפקידה כיו"ר האגודה למלחמה בסרטן בחיפה, ומעניקה תעודה הוקרה למועדון רוטרי חיפה על שיתוף הפעולה הרב שנתי עמה.

יוסי כפירי יו"ר ועדת האירועים מודיע:
1. מתוכנן סוף שבוע בירושלים בסוף מאי, 2007.
2. ביום ד', ה – 7.2.2007, יתקיים סדר ט"ו בשבט במלון הר הכרמל.
3. ביום ו', ה – 23.2.2007, יתקיים יום המשפחה, ונטיעות ביער פול האריס. וניתן לשלב עם בילוי משפחתי של סוף שבוע בגליל.

נ"ל אדי חי -  מציג את המרצה , דוד נמרי, מהנדס הרכב ומומחה לבטיחות. בן 60, יליד הארץ, בוגר בסמ"ת, בוגר חיל האויר. מוסמך הטכניון בהתמחות בתחום הרכב. יועץ פרטי בענייני רכב ובטיחות בדרכים. מומחה לרכב ותעבורה, ומופיע במדיה בנושאים הנ"ל.

ההרצאה:
בטיחות המכוניות – מכוניות קיימות בעולם (כמו הרוטרי) כ- 100 שנה. בתחילה חשבו שהמכונית מסוכנת מאוד לציבור, וכך זה גם כיום.... מספר הנפגעים בתאונות דרכים במדינת ישראל הינו 25,000. שנת 1974 הייתה שנת שיא  - 714 הרוגים, וזאת כאשר בארץ היו 400,000 מכוניות. בשנת 2006, 450 הרוגים, וזאת כאשר בארץ היו  2,000,000 מכוניות. הגורמים לירידה במספר ההרוגים והנפגעים:
1. הטיפול בפצועים – כיום הפינוי נעשה רק באמבולנסים ע"י צוותים מקצועיים.
2. התשתיות כיום טובות יותר מאשר לפני 30 שנה. הבעיה היא הקונספט בתכנון הכבישים. ממחלף קיסריה, בנחל חדרה הייתה תאונה, בה נהרגו ארבעה חיילים ושלושה תיירים. וזאת בגלל שלא הייתה קיימת גדר הפרדה בין המסלולים. אי לכך יש לתכנן כבישים בטוחים.
3. עורך דין רלף ניידר, כתב ספר בשם "Unsafe at any speed ", אשר תקף את השברולט קורבר בעל מנוע קירור אויר, והגדירו כמכונית לא בטוחה. חברת GM תבעה אותו למשפט דיבה, רלף ניידר זכה במשפט. ובעקבות משפט נפתח שיח ציבורי בעניין. וחברות אשר מייצרות מכוניות החלו לשים דגש על בטיחות הנוסעים ברכב. היום רוב המכוניות החדשות מצוידות במכלולים ואביזרים התורמים לבטיחות הפסיבית – היכולת של המכונית להגן על הנוסעים במקרה של תאונה. מבחינת מבנה המכונית, חלקה הקדמי והאחורי צריכים להיות בעלי הכושר לספיגת אנרגיה. ליצרנים כדאי לייצר מכוניות בטוחות. גם החלקים האחוריים צריכים להיות מוגנים. תא הנוסעים צריך להיות חזק עד כמה שאפשר.
4. חגורת הבטיחות – למעלה מ – 90% מהנהגים בארץ משתמשים בה. החיסרון בחגורות הוא שיש לחגור אותן... חגורות בטיחות הוכיחו יעילות רבה ביותר בהצלת חיי הנוסעים. תאונת דרכים מתרחשת תמיד בתגובה לשגיאה של הנהג. היום הגישה תהיה: לתקן את שגיאות הנהג ולכן מפתחים שיטות חדשות ממוחשבות על מנת לתקן את תגובותיו של הנהג.
כיום יש פיתוחים בתחומים שונים כגון:
ABS - בלימה אוטומאטית המונעת החלקה בזמן עצירת פתע ונעילת בלמים.
ESP - Electronic Stability Program   המאפשר את תיקון מצב המכונית.
MOBILI -  מערכת  שתפקידה להתריע בפני תקלות בנסיעה לאחור.
מהן המכוניות הבטוחות? השוודים השקיעו הרבה בנושא הבטיחות. כמו כן גם רנו השקיעה רבות בנושא זה. מכונית גדולה יותר נותנת הגנה טובה יותר. רכבי שטח, הג'יפים מסוכנים מאוד - לדעת המרצה. אלה כלי רכב שלא מיועדים לנסיעה בכבישים. הם מתהפכים בקלות, והורגים אנשים במכוניות אחרות.

מודה למרצה – אורי שנבל – באומרו: עזרת לנו להבין, ונמשיך לעשות למען מניעת תאונות הדרכים.
כתב: נפתלי בלבן צילם יורם נאומן



 

 

 

 
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet