נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

28/09/2016 - 28.9.16 מפגש חגיגי לרגל ראש השנה ברכת פרופ הרב הרשקוביץ דניאל

28.9.16 מפגש חגיגי לרגל ראש השנה ברכת פרופ הרב הרשקוביץ דניאל

               מפגש מועדון 28 בספטמבר, 2016: הרמת כוסית לראש השנה

                  וברכת כבוד הרב דניאל הרשקוביץ לשנה החדשה שנת תשע"ז

  

   הנשיא המכהן צביקה יצחקי פתח את המפגש החגיגי באולם הים שבמפלס העליון של מלון גארדן, וברך את קהל הנוכחים  הרב, חברי המועדון ובנות לוויתם, אורחים ואורחות, ואת כבוד הרב דניאל הרשקוביץ שבא לברך. החברים היו ישובים סביב לשולחנות ערוכים עם מפות צחורות ומפיות סגולות, כשעל השולחנות בקבוקי יין אדום ופלחי תפוחים ודבש, וכן שי קטן אישי של מקלון לדבש וצנצנת דבש-דוגמית אישית

    הנשיא פתח בהודעה על פטירתו של הנשיא לשעבר של מדינת ישראל שמען פרס שהלך היום לעולמו בשיבה טובה,, והחברים כיבדו את זכרו בדקה דומיה. לאחר מכן אמר נשיאנו את הדברים האלה:  "ברצוני לקדם בברכה חמה לשנה סובה את כל משתתפי המפגש היום. ‏"עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר; עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר ., עד שירצה את חברו ".‏לכו אני מנצל הזדמנות זו ופונה לכל חברי המועדון ולבני משפחותיהם ומבקש סליחה באם פגעתי במישהו מכם - אנא סילחו לי כי הכל בשגגה. ‏חשבתי לדבר על חודש אלול, אבל בוודאי כבוד הרב יעשה זאת הרבה יותר טוב ממני אז רק לשתף אתכם בפירוש ראשי התיבות של "אלול" אצל הברסלבים:
‏אלול – אני לאומן ואשתי לחותנת... כל שנה חדשה נפתחת בסימן שאלה ובאווירה אופטימית. ‏לאחר ימי אלול והסליחות אנו מקווים לשנה סובה וברוכה – מי ייתן ותהיה שנה כזו. ‏שנת רעות מוצלחת עם חיוך על הפנים. שנת בריאות  לכולנו. ‏שנת התגשמות השאיפות ‏שנה רוסריונית מוצלחת לכולם. "

  פסוק השבוע הובא על ידי חברנו ר/עמירם אסמן:- רוחות של סליחה :  מספרים על שני חברים שהלכו יחד במדבר. במהלך המסע התעורר בינם ויכוח סוער וחבר אחד סטר בעצמה על לחיו של חברו. החבר הנפגע לא החזיר מכה ולא הרים את קולו רק לקח מקל וכתב על החול: "היום החבר הכי טוב שלי סטר לי בפרצוף!". השניים המשיכו במסעם, עד שהגיעו לנוה מדבר ובו מקווה מים, והחליטו לטבול בו. האחד שכשך במים ללא בעיות אך השני, זה שקיבל את הסטירה בפניו נסחף לעומק והחל טובע. חברו הסוטר מיהר לשחות לעברו ולמשות אותו אל הגדה. ואחר שהתאושש הטובע, חרט על האבן הקרובה :"היום החבר הכי טובה שלי הציל את חיי!"  החבר שסטר והציל מטביעה הסתכל בו בפליאה ושאל: אחרי שפגעתי בך וסטרתי לך שרטטת מילים בחולך וכעת אתה חורט מילים באבן – למה ומדוע? חברו הסתכל עליו וענה: כשמישהו פוגע בנו אנו צריכים לכתוב בחול כדי שרוחות הסליחה יוכלו למחוק את מה השהיה. אבל כשמשהו טוב קורה עלינו לחקוק זאת באבן כדי ששום רוח לא תוכל לטשטש את מה שהיה. מי יתן ונלמד לכתוב את אשר על ליבנו בחול ולחקוק את אושרנו באבן. מי יתן ורוחות של סליחה יוכלו למחוק עקבות ישנות בחול ולאפשר לנו לצעוד בבטחה בדרך חדשה.

    לאחר ברכות הרעות אותן הביאה ר/נאוה וילבך בא תורה של הברכה הבינלאומית שהובאה ע"י ר/יורם קנטר מנהל האפיק לשרות הבינלאומי: הברכה הבינלאומית שלוחה היום למועדון הרוטרי של שארלוט שבצפון קרולינה ארה"ב . Charlotte Rotary Club, N. Carolina) שם היו השבוע מהומות על רקע הריגת שחורים בידי המשטרה. זהו המועדון הגדול והוותיק במועדוני הרוטרי שבאזור 7680, שנוסד ב 1 לדצמבר 1906 ויחגוג בעוד 3 חודשים מאה שנה לקבלת הצ'רטר.
   365 חברי המועדון , שחורים ולבנים כאחד, נפגשים לארוחת צהריים כל יום שלישי במלון מאריוט פיירפוד שבמרכז העיר. יש כיום בשארלוט 19 מועדוני רוטרי, שמקיימים מפגשים בכל ימי השבוע, רובם בצהריים אך יש כמה שנפגשים בערב וכמה שהמפגשים הם ב 7:00 בבוקר.
   למועדון פרויקטים רבים, הן מקומיים כחלוקת מילונים לילדי כתות ג ביסודי, מלגות לצעירים ולסטונדטים, וחילופי נועד- רק השנה נשלחו 800 תלמידי תיכון במסגרת זו. הם מקיימים כל שנה מבצע איסוף ביגוד לנזקקים והשנה תרמו 3600 פריטי לבוש לקהילה.  המועדון גם פעיל במסגרות הרוטרי הבינלאומית של הרוטרי, החל מהמלחמה בפוליו שכיום נותרו  מקרים בודדים באזורים מרוחקים כאפגניסטן /פקיסטן וניגריה, סיוע בהסעות ילדים מוגבלים בברזיל,  ציוד רפואי וסיוע לניתוחי בקטרקט בהודו , פרויקטי טיהור מים באתיופיה ובהאיטי וחלוקת ורשתות הגנה כנגד יתושים בבוטסואנה. נרימה כוסית של ברכה למועדון רוטרי של שארלוט!

·                                                        *   *   *   *   *

    את אורח הכבוד הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ הציג חברנו ר/צבי פורר, מנהל אפיק שירותי הקהילה של המועדון שאמר: יש לי הכבוד והעונג להציג את הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, יליד חיפה. האורח הוא פרופסור למתמטיקה שהיה דיקן הפקולטה בטכניון, כיהן כשר מדע והטכנולוגיה, ושימש כיו"ר מפלגת "הבית היהודי" וחבר כנסת בכנסת ה 18. מכהן שנים כרב שכונת אחוזה בחיפה, וכיום משמש כנשיא אוניברסיטת בר אילן. אנו מודים לכבוד הרב שהסכים לבוא ולברך את חברי המועדון לשנה הבאה עלינו לטובה, ובכך להמשיך מסורת רבת שנים שבה הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל, שהיה חבר כבוד של מועדוננו ואשתו נעמי תיבדל לחיים ארוכים הקפידו להגיע למועדון ולברך אותנו  לראש השנה ובפסח.

      בשלב זה של המפגש נטלה את המיקרופון הזמרת החיננית מאי ספדיה, שנענתה לבקשת חברנו ר/מוטי איינס מנהל התזמורת הסימפונית חיפה והג'אז בנד לבוא ולהנעים לנו בזמירותיה בקולה הערב .לאחר שני שירים ערבים לאוזן, כשלאחד מהם הצטרף מזכיר הכבוד שלנו ר/ דורון מאוטנר   זמר חובב בזכות עצמו. האווירה באולם הפכה בזכות המוסיקה והשירה לחגיגית יותר, ואז  בא תורו של כבוד הרב והפרופסור-דניאל הרשקוביץ לומר את דברו.

  הרב פתח ואמר שלכבוד הוא לו להופיע שוב במועדוננו.  את הופעתו/הרצאתו הראשונה נתן כבר לפני כעשרים שנה, ומאז היה מספר פעמים אורח המועדון בהרצאות ששילבו נושאי מדע מחד ודברי תורה מאידך. הוא העלה דברים לזכרו של הרב  שאר ישוב הכהן זצ"ל, שזכה כילד לשבת על ברכיו של הרב קוק מייסד הרבנות הראשית בישראל  ומי שקישר בין היהדות הדתית לציונות. הרב שאר ישוב הכהן היה בעבר חבר מועדוננו ובשנים האחרונות הקפיד לבוא בימי חג ומועד כראש השנה ופסח לברך את המועדון  ולהביא דברי תורה לחברים. העיר חיפה היא עיר רב גונית שהפכה לסמל לדו קיום וסובלנות, ולרב שאר ישוב הכהן יש חלק נכבד בתרומה ליחסים הטובים שנרקמו בין הקהילות השונות ולכבוד ההדדי בין העדות ובין הפלגים השונים  של תושבי חיפה.

הרב התייחס גם למותו של שמעון פרס השבוע, וסיפר ששמעון פרס זכה לאריכות ימים כי בהיותו בן 5 לקח אותו אביו לרב ישראל הכהן מראדין  הידוע בכינויו "החפץ חיים". הוא בירך את שמעון הילד שיזכה לאריכות ימים . ה"חפץ חיים" נפטר בגיל 94, ויום פטירתו היה אתמול, אותו יום בו נפטר פרס בגיל 93. הוא סיפר על הכרותיו עם פרס בעת שהוא עצמו כיהן כשר הצדע והטכנולוגיה, על העניין הרב שגילה פרס בשנים האחרונות בתחומי הננוטכנולוגיה ובחקר מדעי המוח, ועל הידע הרב שהפגין למרות שלא הייתה לו השכלה טכנולוגית פורמלית, ואפילו לא תעודת בגרות.

  בשלב זה עבר כבוד הרב להסבר על  הקש שבין תורת הרשתות שהתפתחה לפני כ 200 שנה כתורת הגשרים ביער רגבורג בגרמניה שם חצו 7 גשרים את חלקי העיר, והתברר שחלק מהם התבלה יחסית מהר מהאחרים. על סמך זה פיתח המתמטיקאי פרויליך את תורת הרשתות. ממנה אנו לומדים שאין ברשתות  שווה יותר א שווה פחות, וכל הרשת המסודרת וההגיונית לכאורה עלולה ליפול בכל שינוי בלתי פוי בדרך צדדית כל שהיא, כלומר הכל יכול ליפול בגלל מסמר קטן.. . וכך רשתות גדולות כרשתות תחבורה, אינטרנט או סייבר יכולות ליפול בגלל פגם פעוט ובלתי צפוי מראש, או נקודת תורפה קטנה במערכת צדדית שמפילה את כל המערכת הרשתית. 
 תורת הרשתות גם מתייחסת לנושא של איסוף נתונים. כיום אין דבר כזה של נתון מיותר, וכל מיליוני הנתונים הנאספים לאורך השנים, גם כתוצאו של ניסיונות שנכשלו יש לשמור עליהם לצורך העתיד. אין דבר כזה "נתון מיותר". בדומה, עם ישראל הוא עם אחד ולב אחד ולא אוסף של בודדים,  עם מאוחד ואין אדם מיותר. כולנו –יחידה אחת ויש לשמור על שלמותה.
  הרב איחל שנזכה כל אחד לראות את מעלות חברינו ולא את חסרונותיהם. שנת בריאות טובה של עושר ואושר, נחת מהמשפחה , מהחברה ועם ישראל כולו.  

      בשם המועדון הודה לאורח נ"ל/אדי חי שאמר: כבוד הרב פרופסור הרשקוביץ, בשמי ובשם מועדון רוטרי חיפה שהוא המועדון הגדול בארץ מבין מועדוני הרוטרי אני מש להודו לך על ברכותיך לקראת השנה החדשה ועל הרצאתך המלומדת כתמיד. פעמים מספר היית אורח המועדון שלנו ותמיד נהנינו לשמוע את הרצאותיך המשלבות תורה ומדע. זכורני איך לפני מספר שנים הרצית לנו במועדון עלב השילוב המעניין שבין לימודי המתמטיקה ללימודי הגמרא וריתקת את כולנו בהסבריך מנומקים  המדעיים והתורניים. כאז כן גם היום נהנינו והחכמנו מדבריך המרתקים. אני תקווה שעוד נשוב ונזכה לראותך במועדוננו עוד שנים רבות. שנה טובה לך ולמשפחתך, ולעל עם ישראל בפרוס שנת תשע"ז השנה החדשה הבאה עלינו לטובה.

  הנשיא המכהן צבי יצחקי הודה אף הוא לכבוד הרב  והעניק לו תעודת כבוד על הרצאתו ואת דגלון המועדון שיתנוסס מעתה בגאון על שולחנו., הודה לקהל הנוכחים הגדול שהגיעו למפגש ואיחל שנה טובה ומבורכת לכל הרוטריונים ובני ביתם בפרט ולעם ישראל בכלל.

 
-----------------------------------

 
כתב וערך: ר/ד"ר יורם קנטר

צילומים:  : ר/ עו״ד יורם נאומן,סגן גזבר
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet