נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

20/07/2016 - 20072016 מנהל תזמורת סמפונית חיפה מוטי איינס

20072016 איינס

   מפגש מועדון 20 ביולי, 2016- מרצה ר/מוטי איינס  
               בנושא: "כיצד מפיקים אופרה?"

 

   הנשיא המכהן של מועדוננו צבי יצחקי פתח את מפגש המועדון מס' 3 לשנת הרוטרי2016/17. הוא ברך את הנוכחים והאורחים, במיוחד את האורח  נג"מ אלון בנדט ממועדון באר-שבע הנגיד המיועד לשנת הרוטרי 1917/18 (לאחר תום כהונתו של חברנו דני פסלר). כמו כן ברך במיוחד את חברנו ר/מוטי איינס, מנכ"ל התזמורת הסימפונית חיפה, שנענה ברגע האחרון להרצות בפני החברים, לאחר שהמרצה המתוכנן למפגש זה הודיע הבוקר שנבצר ממנו להגיע . ברגע האחרון נחלץ חברנו מוטי , שינס מותניים והסכים לספר לנו על מלאכת המחשבת של הפקת מופע אופראי, בדומה ל 20 מופעים שכאלה בהם התנסה אישית ורק לאחרונה בשבוע שעבר הביא את האופרה כרמן של ביזה במלואה,  ללא קיצורי דרך.

  את פסוק השבוע הביא ר/יורם נאומן:- אני רוכב לפרקים על אופניים בעמק ולאחרונה נתקלתי בשלטים על הרכבת החיג'אזית בהקמה... היום הופיע פרסום בעיתונות שפרויקט ההקמה מחדש של קו רכבת העמק החדשה עבר לשלב של נסיעות מבחן ראשונות על המסילה באורך של 60 ק"מ מחיפה לבית שאן יצאו אתמול לדרך במהירות של 120 קמ"ש. בכך הגיע לשלב הסופי פרויקט הענק של משרד התחבורה באמצעות חב' נתיבי ישראל, בהשקעה כוללת של 4 מיליארד (!) שקלים. היא תתחיל לפעול כסדרה בנובמבר השנה.
   המסילה שמשה בעבר לקשר עם מסילת הברזל החיג'אזית, שהוקמה על ידי הסולטאן  העותומני עבדול חמיד השני ונחנכה בספטמבר 1908. מטרתה הייתה לאפשר לעולי רגל מוסלמים להגיע למדינה ולמכה. היא הושלמה מדמשק עד מדינה, מרחק של כ 1300 קמ אך למכה לא הגיעה כי בינתיים הסולטן הודח בהפיכה. שלוחה של המסילה החיג'אזית שחיברה את חיפה לעיירה הסורית דרעאה, עברה בתחומי ארץ ישראל וחלקה המערבי כונה בשם "רכבת העמק".

  לאחר ברכות הרעות אותן הביא ג"ל יואל גלעד, בא תורה של הברכה הבינלאומית שהובאה על ידי ר/יורם קנטר מנהל אפיק השרות הבנ"ל:  הברכה שלוחה היום למועדון הרוטרי של קליבלנד, אוהיו ארה"ב. Cleavland, Ohaio Rotary Club))  . המועדון נוסד ב 1910 לפני 106 שנה, והיה ה18 בעולם. בין חבריו הראשונים היה ארץ' קלמפ, שהיה נשיא המועדון ב1913 וב 1916 כבר נבחר לנשיא הרוטרי העולמי. הוא היה זה שהגה והקים את רעיון רוטרי פאונדישן וכיום קיימת אגודה על שמו שהמועדון גאה להשתייך לה. המועדון נמצא באזור 6630 ,  וכיום יש לו 303 חברים, הנפגשים כל יום חמישי בצהרים במועדון "חלונות מעל לנהר " שבמרכז הימי בקליבלנד.  הנשיאה הנבחרת לשנת הרוטרי 2016/17 היא ג'וליה ברוהארד, גם הנשיאה שקדמה לה וכן הנגידה הן נשים פעילות ברוטרי.

  המועדון קיבל בשנה החולפת 16 חברים חדשים, תומך ושותף בפרויקטים בינלאומיים במקסיקו, לאוס, פקיסטן, אינדונזיה ולאחרונה הקים בית חולים לילדים בקניה. בתחומי הקהילה שלו המועדון יזם ומימן את פסטיבל אוניות המפרש הגדולות לקליבלנד ב 2010 ומפעיל את פרויקט ייס שבו כל שנה יוצאים נערים בגיל 13-17 להפלגות על ספינת מפרשים גדולה. בנוסף מחלק המועדון מדליות על מעשי גבורה חריגים של שוטרים, כבאים ופרה מדיקים, מחלק מאות מלגות לסטודנטים ההולכים לקולג'', מפעיל בנק מזון, ועורך סמינרים שנתיים לכל בוגרי בתי הספר התיכוניים עם סיום הלימודים . נרימה כוסית של ברכה למועדון רוטרי קליבלנד אוהיו!

  *   *    *   *   *
       המרצה האורח ר/מוט איינס הוא חבר המועדון ולכן לא הוצג בפרוטרוט כמוקבל לגבי מרצה אורח זר. כמנכ"ל התזמורת הסימפונית חיפה שעשתה השבוע  בהפקה ססגונית את האופרה "כרמן" של ביזה בעיצוב תלבושות מודרני וייחודי, עם זמרים אורחים מחו"ל, ובניצוחו של מנצח העל הסיני שו צ'ונג, סיפר לנו המרצה כיצד מפיקים אופרה כיום. התוכנית נקבעת לפחות שנה מראש, כולל ההסכמים עם הזמרים המרכזיים, אך תמיד יש מקום לשינויים של הרגע האחרון, בפרט כאשר זמר זה או אמן אחר מחליט ברגע האחרון שלא להופיע בישראל לפתע. אז נאלצים למצוא ומהר מחליף מזמרי האפרה הישראלים.

   בארץ בניגוד לבתי אופרה מובילים בחו"ל אין את המושג של "זמר בית האופרה", ואף  הזמרים המופיעים בקביעות באופרה הישראלית נאלצים לחתום חוזים נפרדים לכל הפקה אופראית לחוד. לא פעם לאור דרישות המנצח אין למצוא בארץ זמר אופרה שהטנור שלו הוא בעל ה"צבע" המבוקש על ידי המנצח המוסיקלי, ולכן  החוזה עם הטנור באופרה האחרונה נחתם כבר לפני שלוש שנים על מנת להבטיח את בואו. היו מקרים בם זמרים אורחים איבדו את קולם בגלל צינון או בעיות גרון ואז היה צורך למצוא מחליפים מקומיים.  העובדה של\מרי אופרה בארץ אין "בית," ואין עבודה קבועה גורמת לכך שרבים מהם זמינים באתראה קצרה, וכן יש ביקוש ניכר מצדם להופיע באופרה בחיפה, משום שהמנצח שו צ'ונג, המנצח הקבוע של תזמורת סימפונית חיפה וההפקות האופראיות שלה, הוא גם מנצח בית האופרה של בייג'ין הסינית וגם המנצח  הראשי של בית האופרה של וורונה באיטליה ובלונדון והם מצפים וחולמים על הזדמנות להופיע יום אחד גם על במות בתי האופרה המפורסמים בעולם הללו. ואכן 3 זמרים ישראלים כבר נלקחו על ידי שו צ'ונג להופעות בבייג'ין אך לוורונה עדיין לא הגיעו...

 גם מצב הזמרים בחו"ל אינו קל והם מחפשים עבודה. בהפקה של "לה טרוויאטה "הופיעו 2 זמרי אופה מלה סקאלה במילאנו שהיו בתקופה של חופשה מאולצת בין הופעות,  ובהגיעם סיפרו כי כשנה לא שולם להם שכרם שם\ ותמורת שלום במזומן היו מוכנים להפוך עולמות ולבוא. בשלב זה עדיין קיימת בעיית תקצוב כי משרד התרבות עדיין לא הכיר באופקה שבחיפה, אלא מכיר בתזמורת כתזמורת סימפונית בלבד ולאחרונה גם בג'אז בנד. הוא מקווה שכבר השנה הם יוכרו ויתוקצבו, בדומה לאופרה הישראלית המתוקצבת במיליונים.

  בתהליך ההחלטה לגבי האופרה המתכננת מוחלט גם אם והיכן לבצע "חיתוכים"- האם להשמיט פה ושם קטעי קישור מוזיקליים או אריות פחות ידועות על מנת לקצר ו/או לעמוד בלוח זמנים של ההופעה. במקרה של כרמן שו צ'ונג התעקש לבצעה במלואה ולכל אורכה וכך היה. על מנת לסייע בהפקה וביצוע מושלם של הפרויקט, בנוסף למנהל התזמורת והמנצח מפקחים אנשים נוספים כמפיק הלוגיסטי וכן מפיקת התוכן. בניגוד לאופרה הישראלית הנאלצת לשכור שרותי תזמורת מבחוץ (תזמורת ראשון לציון), בחיפה זו התזמורת שלנו הנוכחית. לרוב יש לשכור גם את התלבושות  ממרכז השכרת תלבושות לאופרה ותיאטרון שבתל אביב, אך במקרה של כרמן כל התלבושות נתפרו על ידי תופרת מקומית ובהתאם להנחיות ודרישות הבמאי. עבודה ותכנון נוסף היא גם בשטחי הקמת התפאורה, הקמת וניהול מערכות התאורה והסאונד.

   שוכנענו כולנו שזה ממש לא פשוט לתכננן, לנהל, להקים ולבצע פרויקט של הפקת אופרה, וכל הכבוד לחברנו מוטי שעמד בכבוד והפיק 20 מופעים אופראיים, וכל זאת לא בלונדון, לא בוורונה ולא בבייג'ין, אלא בעירנו חיפה הקטנה. יישר כוח!

------------------------------------------

כתב וערך: ר/ד"ר יורם קנטר

צילומים: ר/יורם נאומן
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet