נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

14/12/2016 - 14.12.16

14.12.16

    מפגש מועדון 14 לדצמבר, 2016: הרצאת אורח - מר שוקי בורנשטיין על

                                 "שוק הדיור בישראל לאן? "

 

   הנשיא המכהן צבי יצחקי פתח את מפגש המועדון מס' 19 לשנת הרוטרי 2016/17. ההוא ברך את המרצה האורח, את האורחות ביניהן דליה אסמן, עליזה ברקוביץ ועו"ד סיון זילברמן המתעדת להצטרף למועדוננו, וכן את שאר החברים והחברות הנוכחים.

     את פסוק השבוע הביאה חברתנו ר/חביבה רוגר: היום לפני 217 שנים הלך לעולמו ג'ורג'
וושיגטון, נשיא הראשון של ארה"ב של אמריקה. ברצוני להביא משפט שאמר, שהוא חשוב ואקטואלי גם כיום:
 "כוח שרירותי יתבסס בקלות יתרה על חורבותיה של חירות, שהושחתה עד להפקרות".
   בשבוע שעבר היה לנו מפגש מרתק עם השופט העליון סלים ג'ובראן, שהביע בשיחתו אתנו דאגה מהשחיתות בחברה הישראלית. בעקבות מפגש זה אני מבקשת לצטט מתוך ספר ישעיהו פרק א' פסוק כ"ז:
" ואשיבה שופטייך כבראשונה, ויועציך כבתחילה; אחרי כן, ייקרא לך עיר הצדק-קריה נאמנה"

    לאחר ברכות הרעות אותן הביא ר/דב מעיין, בא תורה של הברכה הבינלאומית אותה הביא מנהל אפיק השירות הבינלאומי של המועדון ר/יורם קנטר:
    כוכב הגאלה השבוע היה סיר ג'ון גאלווי האיש עם חליל הזהב מבלפסט. אי לכך הברכה הבינלאומית שלוחה היום למועדון הרוטרי של בלפסט אירלנד . (Belfast Rotary Club. Ireland). ב 1911 חזר לאירלנד מארה"ב ויליאם מורו, וארגן את המפגש הראשון של 16 ג'נטלמנים שהחליטו להקים מועדון רוטרי ראשון בממלכה הבריטית, באוגוסט 1911. באותה שנה ובמקביל הוקמו 3 מועדונים נוספים בבריטניה- בדבלין, לונדון ומנצ'סטר. שנה לאחר הקמתו כבר כלל המועדון  124 חברים.  כיום ישנם עוד 3 מועדוני רוטרי בבלפסט, ומועדון בלפסט הראשוני נפגש בימי שני בצהריים במלון אירופה, ומשתייך לאזור 1160 של רוטרי בנ"ל. למועדון קיים גם מועדון רוטראקט וכן מועדון אינרוויל פעילים מאד.   
    חברי המועדון תומכים בקהילה  בפרויקטים רבים במימון והשתתפות פעילה של החברים, ביניהם SOS BUS – הפעלת אוטובוסים ומיניוואנים שמסיירים בלילות ומסייעים לצעירים במצוקה, מעונות יום לילדים חולי סרטן, סיוע לילדים מאושפזים בבתי חולים בציוד והקמת חדרי לימוד ומשחקים , סיוע לצעירים במצוקה בניסיונות בהתאבדות, סמים ושכרות, ועוד. במישור הבינלאומי מגוון פרויקטים לסיוע לאוכלוסיות נזקקות, החל מחלק פעיל במלחמה לחיסול הפוליו בעולם, סיוע לאזורי מצוקה ואוכלוסיות פליטים ונזקקים באזורי רעש אדמה, שיטפונות, שריפות צונמי ועוד ע"י משלוח ארגזי מצוקה המכילים ציוד שמסייע להתמודדות במפגעי האסון. בשיתוף עם מועדוני רוטרי אחרים נשלחו 22 אלף ארגזים כאלה ל 270 אזורי אסון. שיפור הראייה בו נאספו 125 אלף זוגות משקפיים שרופאי עיניים ואופטומטריסטים חילקו והתאימו באפריקה, פרויקט בורו לסיוע ושימור תנאי החיים של בני שבט המסאי בכפרים לרגלי הקילימנג'רו, ופרויקט JAIPUR של אספקת תותבות לקטועים באפריקה, חילופי סטודנטים וחלוקת מלגות שנתית. הבה נרימה כוסית של ברכה בנ"ל למועדון הרוטרי של בלפסט!

                                *     *    *    *     *
   
הנשיא צבי יצחקי הודיע שהמועמד הנבחר לתפקיד נשיא המועדון לשנת הרוטרי 2018/19 יהיה חברנו ר/ שחר שבו. נאחל לו כולנו הצלחה בתפקידו ובדרכו. הנשיא ברך את כל החברים שנתנו יד, כתף, זמן וסיוע להכנת וביצוע ערב הגאלה המכובדת שלנו בהיכל תיאטרון קריית מוצקין השבוע-יישר כוח לכולם.

  מזכיר הכבוד ר/דורון מאוטנר הודיע שההרשמה לוועידת הרוטרי ישראל נמשכת וקרא לחברים להירשם ולקחת חלק במפגש השנתי החשוב הזה.

                                       *   *    *   *     *
   המרצה האורח הוצג על ידי חברתנו ר/דנה נוף: מר שוקי בורנשטיין , יליד חיפה בן 57, מכהן מזה חצי שנה כמנכל בנק מרכנתיל. שוקי הוא בנקאי בכל רמ"ח אבריו עם רקע ניהולי עשיר בתחום הבנקאות והפיננסים, ובמשך 24 שנה כיהן במספר תפקידים בכירים בקבוצת בנק לאומי בארץ ובחו"ל. בין 2008-2012 כיהן כמנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות , וכן סגן ראש החטיבה לשוקי הון. לאחר פרישתו מלאומי היה מנכ"ל כ.נ.ף.-כלל ניהול פיננסים, מקבוצת כלל ביטוח. לאחרונה מונה לתפקיד החשוב של מנכ"ל בנק מרכנתיל. שוקי נשוי, אב ך 3 בנות, ומהכרותי האישית עמו הוא איש של אנשים, רגיש לסביבה וחבר מעל לכל.  

    המרצה פתח בכך שהוא מכיר כמה וכמה מהחברים בקהל הנוכחים, כמ שגדל בחיפה. נושא הרצאתו הוא שוק הדיור בישראל. מחירי הדיור בישראל עלו בעשר השנים האחרונות משמעותית. היו לכך מספר גורמים:

   גל העלייה מרוסיה, שהביא עמו אוכלוסייה אינטליגנטית ומשכילה של מהנדסים, רופאים ומלומדים, עליה טובה מבחינת הפוטנציאל שלה, שלא בחלה תחילה בשום עבודה, חרוצה, אשר די מהר מצאה את מקומה, ושאפה להחליף את תנאי הדיור הצפוף הראשוניים שהוענקו לה בדיור טוב יותר ודירות גדולות יותר.

   האוכלוסייה החרדית- זקוקה לפתרונות דיור לאחר שגדה בכמיליון איש בעשור האחרון. מתחילה להשתלט על שכונות במרכזי ערים וזאת בנוסף להתיישבות גורפת באזורים חדשים כמודיעין, בית שמש ועוד.

   העלייה "החדשה"- כל אירוע טרור בעולם מביא אחר חודשיים שלושה להתרחשות ולגל עליה.  אירועי הטרור בפריז, ובמקומות אחרים תורמים לכך שעד 30-40 אלף עולים חדשים מגיעים בשנה. העלייה מצרפת למשל היא של בעלי אמצעים ודורשת מגורים של דירות גדולות  ומרווחות בערי החוף כנתניה, אשקלון ואשדוד. כנ"ל לגבי העלייה מקנדה ואף מארה"ב.

   גרושים וגרושות- תופעה שלא הייתה לפני כמה שנים. כמות הגרושים והגרושות עולה ב 10% ויש ביקוש לדירות ופתרונות דיור לאחר הגרושים.

  גידול האוכלוסייה- אוכלוסיית ישראל גדלה בכ20% ויש יותר מיליון נפש. ישראל היא כיום מקום אטרקטיבי לחיות בו ולכן הביקושים לפתרונות דיור עולים.

  מה שמשפיע על שוק הדיור זה שיעור הריבית במשק. ככל שהריבית תמשיך להיות נמוכה- מחרי הדיור יעלו. מגזרים חדשים הצטרפו לשוק העבודה שלא היו בו קודם- נשים ערביות וכן נשים מהמגזר החרדי. כתוצאה ההכנסה הפנויה עלתה, קיים ביקוש למשפרי דיור וזמינות המשכנתאות בריבית נמוכה תורם לעליה בדרישות לדיור. בנוסף במשפחות חרדיות מרובות ילדים קיימים דרישה לרכישת דירות ולשמירתן למען הילדים לכשיינשאו.

 קשה לקבל תחזית לשנים הבאות אך מה שברור הוא שהעלייה במספרי החרדים תגבר, במישור העלייה החדשה המצב יציב אך טלטלות עולמיות עלולות להביא לגלים נוספים בלתי צפויים, קיימת עליה זוללת במישור הגרושים והגרושות, וכן צפויה עליה באוכלוסייה הכללית כך שנראה שהביקוש לפתרונות דיור יהא גדול מההיצע.

 מה שדרוש זה ניהול תקין של פרויקטי הבניה והדיור, כי החומרים קיימים , הידע  קיים,  ומה שחסר זנה ניהול יעיל יותר ותקין שיביא ליישום פתרונות הדיור בסבירות ובמהירות הנדרשת. ותחת ניהול יעיל ותקין.

  נג"ל/שאול דיאנג'לי הודה למרצה על ההרצאה הנהדרת והמאלפת שהדגימה לכולנו שהארץ מתפתחת בצעדי ענק ויש להיערך לקראת הבאות בצורה מושכלת ויעילה.
הנשיא צבי יצחקי הודה אף הוא למרצה והעניק לו תעודת הוקרה של המועדון על ההרצאה ואת דגלון המועדון למשמרת.

----------------------------------------

כתב וערך: ר/ד"ר יורם קנטר
צילומים:   ר/יורם נאומן

 
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet