נפגשים כל יום רביעי בשעה 13:00 במלון ביי וויו BayView, חיפה
Meeting every Wednesday on 13:00 at BayView HOTEL, Haifa

13/07/2016 - 1 130716 פופר צבי

       מפגש מועדון 13 ביולי, 2016 - מרצה אורח: ר/צבי פופר,

       בנושא: " מאמונה לאמון- עתידה של הכלכלה במאה ה-21 "

 
   הנשיא המכהן צבי יצחקי פתח את המפגש השני של המועדון לשנת הרוטרי 2016/17 וברך את מרצה האורח, חבר המועדון ר/צבי פופר, את האורחים ואת חברי המועדון שנכחו באולם.

הטכס הרוטריוני החל עם הבאת פסוק השבוע על ידי נ"ל/משה גן-צבי.-פרשת השבוע  היא פרשת בלק, העוסקת בבלעם, זוהי אחת הפרשות הנחמדות במקרא. בלק בן ציפור, מלך מואב, המודאג מהמלחמה הקרבה עם ישראל , שוכר את שרותיו של בלעם הנביא, על מנת שיקלל את עם ישראל. כי הרי כולם ידעו באותה תקופה: שמי שבלעם מברך הוא מבורך, ומי שבלעם מקלל הוא מקולל. הפרשה מספרת בהומור לָקוֹני על הניסיונות הנואשים של בלעם לקלל את ישראל: וככל שהוא מתאמץ ומשתדל, הוא הוא מצליח לקלל אלא רק לברך . אחת הברכות של בלעם אפילו זכתה למקום מכובד בתפילת הבוקר של כל יהודי מאמין: "מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל" .

לאחר ברכות הרעות אותן הביא ר/טל לזר, בא תורה של הברכה הבינלאומית שהובאה על ידי ראש האפיק הבינלאומי ר/ יורם קנטר:

  "הברכה הבינלאומית שלוחה היום למועדון הרוטרי של דאלאס טקסס, לאור האירועים האחרונים של רצח שוטרים בעיר. מועדון הרוטרי דאלאס הוא הראשון שנוסד בטקסס באפריל 2011 על ידי 39 חברים. מאז נוספו עוד 8 מועדוני רוטרי בחלקים שונים של העיר. המועדון נמצא באזור 5810, וחבריו נפגשים כל יום רביעי בצהריים בקלוב סיטי שבבנק אוף אמריקה פלאצה במרכז דאלאס. מטרת המועדון מיום היווסדו היא לעשות את דאלאס למקום שלכולם יהיה טוב יותר לחיות בו.

בין הפרויקטים שרובם מיועדים לסייע לילדים ולנוער לפתח הרגלי קריאה ואזרחות טובה  יש לציין את הפרויקט בו מחולקים כל שנה 1000 ספרים לילדים על ידי חברי המועדון ושוטרי משטרת דאלאס לעידוד המודעות העצמית של הילדים וקרובם לשומרי החוק. פרויקטים נוספים הם מרוצי אופנים וחינוך לזהירות בדרכים בשימוש באופניים לילדים ונוער, סיוע לתלמידים מתקשים , עידוד ושיפור הקריאה בגני ילדים באזורי עוני ושותפות בפרויקטים לטיהור מים באפריקה. הבה נרימה כוסית של ברכה למועדון רוטרי דאלאס שבטקסס.!

                               *   *  *  *  *
  
   המרצה האורח הפעם הוא חבר מועדוננו שהתקבל בשנה החולפת למועדון, וסווג מקצועית בעוסק ביזמות חינוכית, קהילתית ועסקית. בהיותו חבר המועדון הוא לא הוצג  כמקובל לגבי מרצים אורחים.
    המרצה פתח בהצהרה שקשה כיום לחזות את העתיד מבחינה כלכלית כמו מבחינות אחרות. אנו חיים בתקופה רבת תהפוכות- למשל איש לא צפה את הברקסיט באנגליה שבו הצביעו האנגלים על פרישה מהאיחוד האירופי.  אנו עומדים לפני פיתוחים טכנולוגים מדהימים כמו הדפסת בתים ובנינים במדפסות תלת ממדיות,- דבר שישנה את כל ענף הבניה בעולם, חידושים והתפתחויות בתחום גידול אברים במעבדה המיועדים להשתלה, רכבים עתידיים שמודלים ראשוניים שלהם קיימים של רכב ללא נהג, ועד לחברת גוגל שמאמינה בפיתוח אמצעים שיאפשרו לנו לחיות לנצח. העולם נמצא כיום במשבר סביבתי קשה ומשבר חברתי קשה.
  אמונה- באנגלית יש למילה זו שני ביטויים- "FATE", שהיא הביטוי לאמונה דתית, ו " BELIEVE " האמונה שדברים יקרו או יתרחשו. אמונה בכסף- האמונה שאם נשלם בכסף הוכל לקבל כל מה שנרצה. אנו מאמינים שלכסף יש כוח כל יכול לקנות הכל, אך המציאות מנפצת את האמונה הזו.
   התפתחות הכלכלה המודרנית-  אבי הכלכלה המודרנית היה הסקוטי אדם סמית, שב 1770 פרסם את ספרו "עושר העמים" שכלל את השקפותיו על הכלכלה והחברה. לדעתו השוק החופשי הינו הכרח והוא מונע מתוך אינטרסים רציונאלים ומוביל לרווחה כלכלית. זה היה הקפיטליזם של המחסור, ולדעת אדם סמית רק שוק חופשי יאפשר להשיג רווחה וחרות כלכלית מקסימלית.
    בסוף המאה ה 19 החלו להיווצר התאגידים הגדולים, שהתחילו למעה כקואופרטיבים קטנים שהלכו והתלכדו. אחרי מלחמית העולם השנייה התפתח הקפיטליזם של העודפים. אחר המלחמה שגרמה להרס כלכלי וסביבתי נרחב היה צורך בשיקום החברה האנושית, ממעבר של מלחמה מוחלטת לחיים בהם עושים הכל לקיים כלכלה של שפע, ייצור, וצריכה. המגמה הייתה לייצר יותר מזון ובמחיר סביר. והביאה לצמיחה אדירה ברחבי העולם ולתחושה ש "אני קונה-משמע אני קיים".
    ב1986 פרסם פרופ' גארט הארדין שהטרגדיה של "נחלת הכלל" היא בכך שמה שנרא שייך לכולם למעשה אינו שייך לאף אחד. הטרגדיה של נחלת הכלל או "הטרגדיה של המרעה המשותף" היא סוג של מלכודת חברתית, והתיאוריה היא שגישה חופשית לכל אחד וביקוש בלתי מוגבל בעת ניצול משאבים נוגבלים יביא לחיסול המשאב המוגבל בדרך של ניצול יתר.
     הרדין מביא דוגמא היפותטית  של שדה מרעה המשותף לכמה בעלי עדרים. כל בעל עדר מעונין להגדיל את העדר שלו ולהגביר את רווחיו מהעדר. כל פרה נוספת תגדיל את הפדיון שיקבל עבורה, אך מאידך שדה המרעה מתדלדל מכל תוספת בהמה. חוסר השוויון בין התועלת שבעל העדר הבודד מפיק ובין נזק לכר המרעה המתחלק בין כל בעלי העדרים הוא גורם מכריע בקבלת החלטות על ידי בעלי העדרים. כל אחד אישית ימשיך להגדיל את העדר וכר המרעה ימשיך להתדלדל, ועלות ההתדרדרות תיפול על כל בעלי העדרים. בשל העובדה שרצף האירועים  הזה הוא רציונלי וצפוי מראש, הוא מתואר כטרגדיה. יש להשוות בין הגידול המתמיד של האוכלוסייה בעולם לבין הבהמות המתווספות לעדרים  שיביאו לחיסול "כרי המרעה הציבורים" כמאגרי מים, נהרות, פארקים לאומיים, דגים בים וכ'.
    האם השלב הבא יהא קפיטליזם או סוציאליזם? הפתרון הוא כנראה שלב ביניים הכולל את שניהם ומשלב ביניהם. השלב הבא של הקפיטליזם הוא המעבר לקפיטליזם שיתופי של כלכלה שיתופית התפתחות ארגונים כגון ABNB שנותן פתרון מהיר וזול ללינות ופוגע בתעשיית המלונאות, חברות הסעה על ידי אזרחים כגון UBER שפוגע במערכת המוניות ונותן פתרון מהיר וזול להסעה, הכנסת הביטקווין במקום מערכת המטבעות, ויקיפדיה כפתרון מידע חינמי ומהיר וקואופרטיבים גדולים.
                                    *  *  *  *  *

הנשיא המכהן צבי יצחקי הודה למרצה על הרצאתו המאלפת שלוותה בשיקופיות  צבעוניות, ואיחל לו המשך פעילות ענפה הן במועדון והן בתחומים בם הואט עוסק.

--------------------------------

כתב וערך: ר/ד"ר יורם קנטר
צילומים: ר/יורם נאומן

 

 

 
2024 © כל הזכויות שמורות למועדון רוטרי חיפה
bullet